Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Osynliga" bilder på minneskort, Canon Ixus

Produkter
(logga in för att koppla)

echX78

Medlem
Hej,

har en fråga för svågerns räkning. Han är upp norrut under julen och hälsar på sin familj. Där har hans syster tagit en del fina bilder på sin dotter. De tar ut systerns minneskort ur hennes Canon Ixus (exakt modell ännu okänd) och sätter in det i den inbyggda minneskortsläsaren i hans PC laptop. Han ser mappen på minneskortet och kopierar över den till datorn. Mappen säger att den innehåller 300 bilder (filer), men när han går in i mappen ser han bara två .jpg-filer där.

Väl tillbaka i kameran säger kameran att det är 300 bilder redan tagna, men kameran kan bara visa samma två bilder som syntes på datorn.

Vad har hänt med bilderna? Hur får de "tillbaka" dem så att de kan se dem igen? De kunde se alla bilder innan de flyttade minneskortet.

Jag tror inte de använde något program annat än utforskaren för att kopiera över mappen från minneskortet.
 
Minneskortet eller åtminstone själva katalogstrukturen kan ha blivit korrupt i samband med kopieringen. Det hände mig en gång när jag skulle ladda över bilder från föräldrarnas kompakt med min minneskortsläsare. Antagligen finns bilderna fortfarande kvar, men själva katalogstrukturen på kortet kan vara skadad. Det finns flera sätt att försöka få tillbaka bilderna, det mest säkra är nog att använda någon form av räddningsprogram som skannar igenom minneskortet och letar efter bildfiler, som sedan kopieras över till datorn. Det finns flera sådana på marknaden, ibland följer de till och med minneskortet när man köper det. Själv har jag använt Rescue Pro som följde med mitt SanDisk-kort en gång i tiden. Andra program man kan köpa är t.ex. FileSalvage, men då börjar det bli dyrt. Det kan finnas andra program på marknaden också, som inte är alltför dyra.
 
Jag har med mycket gott resultat använt följande program:
http://www.datarescue.com/photorescue/
Visserligen kostar det 30 dollar men..... man provar med en gratisversion och ser vilka bilder som programmet hittar. Om (aldrig hänt mig) man då inte med betalvarianten får fram dessa bilder får man pengarna tillbaka!

Det här programmet kan gräva fram bilder från minneskort som inte ens XP lägger upp som enhet!!

Mycket nöjd, det känns bra att ha programmet installerat för den gång det behövs! Sandisk's gratisprogram är inte riktigt lika vasst.. men gratis är gott! Funkar det så är det ju sparade pengar.
 
Verkar ju som att kameran kan läsa katalogen på kortet. Prova koppla in den medföljande usb kabeln och för över bilderna den vägen istället. Den inbyggda kortläsaren i laptops brukar inte vara av högre kvalisort.

De flesta på mitt jobb har haft problem med just denna funktion ( HP, DELL )

Mvh
Nicklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.