ANNONS
Annons

Ostor fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Min hulda moder behöver en ny skrivare och har vänt sig till mig. Jag är bra på datorer men kan nästan ingenting om skrivare, så jag vänder mig till er!
Jag har fått en kravspec av henne som jag sammanfattar så här:

* Dess primära användning är att skriva ut fotografier på fotopapper. Vanligen är det bilder på barnbarn, oftast i ungefär vykortsstorlek, som sätts på kylskåp och liknande.

* Hon vill kunna byta bläckpatroner individuellt.

* Hon vill kunna använda tredjepartspatroner. (Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt krav, jag bara vidarebefordrar det.)

* Om skrivaren kan tjänstgöra som skanner också så är det en bonus, men det är inget skall-krav.

* Den får inte vara stor. Vi kan alltså antagligen utesluta A3-skrivare. Det är rimligt; hon har inte plats för sådant. A4 är nog en bra storlek.

Hon har inte uppgett någon budget, men vi kan väl säga så här: hon är inte fattig, men tycker inte om att lägga ut pengar i onödan. Hon vill ha bra kvalitet på utskrifterna (och det vill jag också att hon ska ha eftersom det ofta är mina bilder), men kommer inte vara beredd att lägga tvåtusen extra för den sista procenten bildkvalitet.
Om det inte räcker som budgetangivelse kan jag fråga henne och återkomma.

Ja... jag kan alltså inte den här marknaden alls. Räcker det här för att göra en rimlig rekommendation?
Jag kan inte passa datorn hela dagen i dag, men tar tacksamt emot kloka svar!

Om det räcker med utskriftstorlek 10 x 15cm så skulle jag välja en Canon Selphy CP900 eller liknande (http://www.mediamarkt.se/mcs/productlist/_Fotoskrivare,90952,510457.html?langId=-16). Det är en sublimeringsskrivare som ger mycket bra kvalité på utskrifterna. Den är enkel att använda och använder en färgkassett som är gjord för exakt det antal papper som medföljer papper/färg-kitet. Inget spill alltså. Möjligen kan kostnaden avskräcka, ca 3:-/utskrift.

Om vi för enkelhetens skull håller oss till ett fabrikat så finns det Canon ur PIXMA-serien i priser från knappt en tusenlapp till två tusen, som kan vara lämpliga. Då går det att få antingen ren fotoskrivare eller multifunktion (scanner ingår). I den prisnivån ingår de SELPHY som nämndes ovan, men även bläckstråleskrivare, som då går att använda även till dokumentutskrift, om man nu vill göra det ibland.

Det är i princip till att välja den man tycker är sötast. Något fler patroner brukar ge bättre bildkvalité. Patroner från tredjepart är alltid en chansning. Jag har sett mer än en skrivare som havererat på grund av konstigt bläck. Då blir det plötsligt inte billigt alls.

Se upp lite med canon för knappt tusenlappen när ett krav var att byta bläck individuellt.

Även bland de billigare modellerna är det idag vanligt med fem-sex patroner. Men det vill förstås till att kolla specifikationerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar