ANNONS
Annons

Oskarpa naturfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag har upplevt oskarpa foton vid ett flertal tillfällen. Det gäller landskaps/natur-foton av olika slag som är tagna på långt håll. Speciellt träd och buskar blir otydliga och blir ibland bara som gröna fält, det går inte att urskilja grenar och annat ordentligt vid zoom och bildvisning på datorn. Det är svårt att få ex båtar skarpa. Jag har försökt både utan digital zoom och med. Med bara optisk zoom får jag för få detaljer då jag har 4x optisk zoom och med den digitala får jag suddiga bilder. Vill kunna ta bilder med skärpa både i förgrund och bakgrund. Vad kan man begära av en kamera med 4x optisk zoom? Vilka manuella inställningar ska jag fokusera på, vad kan man själv göra? Har inte fotat länge men upptäckt att jag inte blir nöjd med att foto i auto-läge hela tiden. Den kamera jag har är en Canon A510. Bifogar en av bilderna jag inte är nöjd med, är sparad för webben men ger ändå ett ex på vad jag menar. Tacksam för svar!

Bilagor

• testbild3.jpg
    testbild3.jpg
    26.1 KB · Visningar: 779
Allmänt om hur en bild blir skarp styrs av bländaren och avståndet kameran fokuserar på.

En parameter till som styr är slutartiden, vilket gör att rörliga föremål blir suddiga om slutartiden är för lång, samt om händerna skakar så blir allt oskarpt.

Ibland vill man ha hela bilden i djupledd skarp, medan i andra fall bara ha en skärpa en viss bit i bilden. Det senare fallet omfattar oftast porträtt där ansiktet ska vara skarpt och bakgrunden skönt otydlig.

Skärpa eller området som är mindre oskarpt kallas för skärpedjup och styrs dels av avståndet till fokuspunkten och vald bländare. Allänt ger ett lågt bländartal ett kortare skärpedjup än ett högt tal. Skärpedjupet påverkas även av vald brännvidd (läget på zoomen), kort brännvidd ger mer skärpedjup än lång brännvidd (högt tal på zoomen) vid samma bländarvärde.

En ljusstark dag kan en kort slutartid väljas så att alla rörelser låses och samtidigt medge ett högt bländarvärde (litet hål för ljusinsläpp).

Sedan har kameror olika förmågor att utnyttja detta. Det är lättare med en kompaktdigitalkamera än att få en bild som är skarp beroende påatt de använder kortare brännvidder därför att sensorerna är mindre. Det blir därför svårare med en komaktdigital att få till ett kort skärpedjup av samma skäl. Det går men kostnaden för optiken kommer göra denna typ av kameror osäljbara. Perfekta för närbildsfoto.

En kamera som skakar beroende på fotografens darrhänthet kan åtgärdas med mindre kaffedrickande, lugnande tabletter, eller ett stativ som fixerar kameran, såvida inte kameran äör utrustad med skaningsreducerande funktioner som hjälper något men inte fullt ut.

En övning som kan göras hemma vid köksbordet är att ställa upp några böcker på högkant några decimiter från varandra och sedan prova olika inställningar i kameran, genom att justera fokuseringsavstånd och bländare. Du kommer på detta vis kunna se sambandet med hur skärpa flyttar sig och hur tiden påverkas vid olika inställningar av bländaren, samt zoomen inställning. Förslagsvis placeras kameran i samma punkt stående på bordet för repeterbarheten i övningen och det är statiska föremål som avbildas.

En annan övning är att leka med slutartiden och se vid vilka brännvidder och slutartider du kan få en stadig bild på frihand, på motiv på olika avstånd.

Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen.

Luftföroreningar gör att landskapsbilder ser lite luddiga (mjuka) ut) ju lämgre från kameran man kommer. Vill du ha knivskarpt i bakgrunden ska du fotografera när det är nordliga vindar, då kommer ren och klar ishavsluft in och kontrasten blir bra även på långt håll.

Graal skrev:
Luftföroreningar gör att landskapsbilder ser lite luddiga (mjuka) ut) ju lämgre från kameran man kommer. Vill du ha knivskarpt i bakgrunden ska du fotografera när det är nordliga vindar, då kommer ren och klar ishavsluft in och kontrasten blir bra även på långt håll.

Intressant! Det har jag aldrig tänkt på.

Jag tycker att digitalkameror i allmänhet har svårt för mycket grönt i solsken. Tycker att det gröna lövverket och granskog ofta ser ut som en grön massa. Vet ej vad det beror på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar