Annons

Oskarpa hörn och kanter med filmscanner!

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_gr3

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon Coolscan V ED som ger mycket bra scanninar förutom en sak som gör att allt havererar: hörnen blir aldrig lika skarpa som i mitten. Lampan kan tydligen inte lysa så starkt så att en mindre bländare - som ger större skärpedjup - kan användas.

Jag scannar i huvudsak svartvita negativ, självframkallade, och de är ju aldrig helt plana (även med labframkallade färgneg som ÄR helt plana finns problemet). Jag har även provat Nikons filmhållare, men det hjälper inte. Hörnen blir suddiga, utan kornskärpa. Har även provat att flytta fokuspunkten runt i bilden, men med enda resultat att det blir olika skarpt på olika delar av bilden - fortfarande!

Det måste finnas fler som har/har haft samma problem. Någon som har en lösning?

MVH
Martin
 
Det är många som klagar på nikonskannrarnas korta skärpedjup, så du är inte ensam.

Du skriver att du har problem även med plana negg, men det borde väl bli lindrigare i alla fall? Det är inga problem att få svartvita negg i princip helt plana, några dagar i bokpress funkar fint. Jag tror inte det finns några andra lösningar än det och att sätta fokuspunkten i gyllene snittet. Objektivet har knappast justerbar bländaröpppning.
 
Riktigt kritiska rutor kan du ju klippa och montera i diaramar med metallmask, det brukar bli planare. Gepe 7012 är bra eftersom de inte beskär bildytan. Men det är ju inte kul för arkivet att klippa neggen.
 
Samma problem. Jag har slutat med att använda Reala. Den är tunn och trivs inte i Nikon V ED. Superia är deremot "tyngre" att scanna men planare i ramen. Ilford HP och Sensia dia är problemfria.
Så, den jag aller helst vill använda funkar dårlig.
/Erik J
 
Har inte upplevt detta med min Nikon ED-5000 men jag har alltid negativ/dia remsorna i "Bokpress" (tjock fin bok om Antikens Egypten) några dagar för att platta till dom lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.