Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp Nikon 12-24/4

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Jag har upptäckt att min nyinköpta Nikon 12-24/4.0 ger oskärpa i vänster sida.
Det är ett band som går från botten, ca 10-20mm från vänsterkanten och sedan i båge upp och ut mot vänstra kanten.
jag har laddat upp provbilder

Provbilder
Det är tre bilder + tre delförstoring på varje, så det är ca 900kb som skall tankas upp.

Är det någon annan som sett eller varit med om detta fel.

// Conny

Ser skumt ut... På full öppning eller ??

Det ser ut som den är kass prcis i bildcirklens kant. Hur ser det ut på andra sidan??

Ser ju riktigt illa ut det där, mitt tecknar finfint på D70 och D100 ivartfall. Reklamera.

De bilder som jag lagt upp är tagna på bl 8.
och är tagna med ett Fuji S2-hus.
// Conny

typisk exempel för bristfällig centrering av en lins. Detta är ett monteringsfel och objektivet borde inte ha passerat kvalitetskontrollen.

Har Du tur och en bra fotoaffär kan Du byta ut detta ex. till ett nytt objektiv. Har Du däremot köpt hos vissa "Eperter" vet dom inte ens vad centrering av linser är. Dom vill skicka in det och sedan tar det några månader tills Du får tillbaka det. Felet finns då naturligtvis kvar.

kontakta mig gärna om du vill veta mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar