Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp mask - först eller sist

Produkter
(logga in för att koppla)

Ollof

Aktiv medlem
lite osäker på om jag gör rätt!

jag brukar scanna in SvV (tmax100 i dual scan II)

scannar som dia rgb
sparar i ps-format 16bitar
inverterar justerar kurvor & nivåer
byter till grå-läge
oskarp mask direkt därefter inverterar och rensar damm
(lite lättare i neg-läge eftersom skiten blir tydligare - använder ibland polaroids dustremover)
inverterar igen
byter till 8bitars
sparar som jpg

Är det bättre att lägga på skärpan efter konverteringen till jpg

mycket omständligt det här med film och framkallning - men roligare
20 bilder tar en halv dag - på samma tid hinner jag ta 500 digitalbilder !?!

Jag tror det är bättre att skärpa innan, annars skärper du upp de kantigheter som JPEG-komprimeringen orsakar.

Om du lägger på skärpa efter att du har sparat bilden en gång måste du ju spara den en gång till sedan, helt i onödan. Skärp bilden innan du sparar den, särskilt om du använder JPG, som ju gör att bilden försämras varje gång du sparar den.

Jag har fått lära mig att skärpa upp bilden som det sista man gör då den slutgiltiga storleken är fastställd.

Genom att skärpa i flera omgångar kan vissa artifakter förstärkas (raka linjer blir hackiga).

Om man sparar bilden i högkvalitativ jpeg så har jag aldrig märkt att uppskärpning gör jpeg artifakter synliga.

Jag brukar ibland lägga på lite oskarp mask för att höja lokal kontrast på bilden (stor radie och liten mängd och utan tröskling) innan jag spar arkivfilerna men inte för att skärpa upp bilden.

Optimal uppskärpning beror på slutgiltig storlek och upplösning.

BTW: Har märkt att jag inbillar mig att jag får bättre uppskärpning mha smart sharpen än oskarp mask när det gäller bilder för webben som inte har alltför finstrukturerade ytor.

Senast ändrad:
Är det här arbetsflödet du använder för att skicka bilden till labb? Annars finns väl ingen andledning att spara i JPG.

Själv har jag följande flöde för svart-vita neg:

1. Scannar i dialäget, 16-bit, Adobe RGB(Minolta Dual IV).

2. Inverterar.

3. Nivåjustering.

4. Dammretusch.

5. USM 150-200%, 0,3, 0. För att kompensera för den skärpeförlust själva scanningen ger.

6. Övrig efterbehandling.

7. Sparar i Tiff. 8 eller 16-bit beroende på efterbehandlingen. Eventuella lager sparas med.

8. Om jag ska skicka bilden till labb skalar jag om bilden till rätt storlek, gör eventuella justeringar i de lager som bilden har, lägger samman lager och SLUTLIGEN: USM 100-150%, 0,8-1,5, 0.

Att skärpa bilden med "oskarp mask" är det absolut sista momentet i bildbehandling, när bildens storlek har fastställts.

Wolfgang skrev:
Att skärpa bilden med "oskarp mask" är det absolut sista momentet i bildbehandling, när bildens storlek har fastställts.

Nja, jag håller inte med, den ursprungliga frågan var om det ska göras före eller efter konvertering till JPEG, och jag vidhåller att det är bättre att konvertera till JPEG som absolut sista steg, med skärpning som näst sista steg.

Anders Östberg skrev:
Nja, jag håller inte med, den ursprungliga frågan var om det ska göras före eller efter konvertering till JPEG, och jag vidhåller att det är bättre att konvertera till JPEG som absolut sista steg, med skärpning som näst sista steg.

Ja, naturligtvis. Du rätt. Jag tänkte på bildbehandlingen, innan man sparar bilden.

Jag kanske är korkad, men jag förstår inte frågan. Hur kan man skärpa efter konverteringen till jpeg? Om man sparar som jpeg och sedan skärper bilden, då får man ju spara den igen. Vad skulle det vara bra för?

Tänker jag fel angående vad frågan gäller?

Alltid efter/sist. Jag har gjort egna tester och allt visar att det är det bästa. Oavsett filformat.

Men kanske andra har andra erfarenheter. Bara det blir bra så:)

MVH Niclas,

Om du/man sparar i jpeg så måste man ju spara igen om man efteråt lägger till usm.
Men iom komprimeringen till jpeg så sker ju stora förändringar i bilden. Att då skärpa liiiiite gör ofta susen.

MVH Niclas,

Varje gång man sparar till jpeg försämras bilden något på grund av komprimeringen.
Den förstör sig själv så att säga.
Därför skall man inte ha det som regel att öppna en jpeg-bild för att skärpa den och sedan sparar den igen.

Wolfgang skrev:
Varje gång man sparar till jpeg försämras bilden något på grund av komprimeringen.
Den förstör sig själv så att säga.
Därför skall man inte ha det som regel att öppna en jpeg-bild för att skärpa den och sedan sparar den igen.

Men hur förklarar du då att det blir så mycket bättre "slutresultat" rent visuellt när man lägger USM efter JPEGkomprimeringen? Förutsatt att man endast gör detta En gång såklart.

MVH Niclas,

För mig känns den andra bilden lite överskärpt med tydliga hack i konturerna. Kanske ett mellanting är bättre, skärp mer innan du sparar till JPEG?

Anders Östberg skrev:
För mig känns den andra bilden lite överskärpt med tydliga hack i konturerna. Kanske ett mellanting är bättre, skärp mer innan du sparar till JPEG?

Jo den nedre ser lite överskärpt ut.. kastade bara igenom de och tänkte inte så mycket,, typiskt mig hihi;)! Tror det visar min poäng. Att kvaliteten inte drassar ned i dass även om man jpeg.sparar - skärper - jpeg.sparar igen.

Jag menar att när jag skärper bilderna innan komprimeringen så händer det så mycket efter komprimeringen att det ofta inte blir riktigt bra.
Därför så är jag försiktig med att skärpa före komprimering, det händer helt klart och jag menar inte att det är fel. Men att skärpa allt där tror jag inte på.

Så ser det väldigt ofta ut för mig.
1-Behandling gererellt......

2-USM (läggs endast på om jag där och då skall till slutprocess).. Skall bilden till jpeg så skärper jag högt liiiiite i USM.

3-Sparar i/till jpeg (om jag nu vill till webb eller så..)

4-Skärper så med USM innan den sparas igen.

Det skall sägas att jag alltid betraktar bilden efter den slutligen sparats i jpeg, för att se om det blev fungerande eller inte..

MVH Niclas,

Niclas, jag har ingenting emot oskarp mask om det görs varsamt, men man måste göra allt i rätt ordning. Första gången och andra gången man sparar en jpeg-bild syns kanske inte så mycket på en skärm, men bilden försämras utan tvekan.
vilket skulle synas på en A3-förstoring.
Frågan är varför man vill försämra bildkvaliteten om man kan låta bli.

Din bild visar tydligt att Du har använt oskarp mask. Frågan är om Du hade ökat kontrasten en aning utan skärpning istället, om inte det hade varit bättre.

Som sagt det var/blev,, inte världens bästa exempel. Jag har svårt att plocka bort de nu..

Men Du,, vad säger egentligen att man skall printa bilden?
Jag tar nästan för givet att man inte ens tänker jpeg när det handlar om printer.
Därav så tog jag också för givet att när vi pratade jpeg så var det främst webbpublicering som var caset. (Även om jpeg också såklart låter sig printas).

Flertalet av mina bilder både i min portflio och kritikalbum är trixade på mitt sätt. Jag har inte hört ngt om överskärpning. Jag är ju ruggigt noga med USM,en så låt oss bara säga det.

Då är det väl dags att säga att min metod som jag beskrivit innan här faktiskt inte har ett dugg med printing att göra. Kanske skulle ha sagt att det gällde webbpresentation.. slarvigt av mig.

Nu sitter jag väääldigt obekvämt i stolen eftersom jag har fotoryggan på ryggen,, hehe så nu beger jag mig ut och här i tråden har jag nog sagt mitt tror jag. Vi har alla våra vanor, så är det och bra är väl också det.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar