Annons

Oskarp framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Skonjag

Medlem
Hej,
jag lämnade förra veckan in en negativ färgfilm film för framkallning (ganska ovanligt då jag oftast kör s/v eller dia) och hämtade ut dem idag.
När jag öppnade och tittade på bilderna var dom inte alls i samma skärpeklass som de svartvita bilderna jag tagit och kopierat själv.
Filmen var fotad i en gammal Konica som, trots åldern, har fått fram många skarpa negativ så kameran/gluggarna är det inget fel på, och filmen var Portra, så den bör heller inte vara boven.
Då borde det enligt uteslutningsmetoden vara endera jag som missat skärpan, eller så kopieringen, personligen tror jag inte att jag missar skärpan i samtliga 36 bilder...

Det jag undrar är hur labben kopierar filmrullar de får in?
Och gärna, om ni har, tips på bra labb man kan köpa fotopåsar från, tror jag hädanefter ska skippa fotoaffärerna här hemma, då resultatet har varit liknande i princip varje gång...

Tack på förhand!
David
 
Skonjag skrev:
Hej,
jag lämnade förra veckan in en negativ färgfilm film för framkallning (ganska ovanligt då jag oftast kör s/v eller dia) och hämtade ut dem idag.
När jag öppnade och tittade på bilderna var dom inte alls i samma skärpeklass som de svartvita bilderna jag tagit och kopierat själv.
Filmen var fotad i en gammal Konica som, trots åldern, har fått fram många skarpa negativ så kameran/gluggarna är det inget fel på, och filmen var Portra, så den bör heller inte vara boven.
Då borde det enligt uteslutningsmetoden vara endera jag som missat skärpan, eller så kopieringen, personligen tror jag inte att jag missar skärpan i samtliga 36 bilder...

Har du kollat dina negativ med en lupp? Det brukar inte vara så svårt att se om fokus ligger rätt på ett negativ. Om kopiorna är oskarpa men negativen är bra så har labbet gjort ett dåligt jobb.
Är negativen också oskarpa så lär du inte kunna skylla på labbet.
/johan
 
Ja, jag har tittat på negativen, och det känns som att vissa bilder är mer skarpa än andra. Vissa är hyffsat skarpa, men dom kunde ha varit skarpare, det är det som är grejen, de är inte 100% skärpa..
 
Om dina negativ inte är skarpa är det nog tyvärr inte mycket att göra. Labbet kan aldrig påverka skärpan i negativet. Även om dom strular till själva framkallningen kan dom aldrig göra något åt skärpan. Den är vad den blir vid fotograferingen.
Är du riktigt, riktigt säker på att du inte har ett fel i kameran?
/johan
 
Ser att du bor i Östersund. Aircall och Expert har båda digitala labb så de kan lungt lita på ger skarpa bilder om bara dina neg är OK.
 
ojsan, hehe, märkte att jag var otroligt otydlig med vad jag menade, ursäkta för det, det jag menade var att negativen ser okej ut (inte alla, hade missat ett par bilder :). Det är kopiorna som inte ser 100 %iga, en del är skarpa, medans andra ser "grötiga ut". Det är inte som vanlig oskärpa, det är lite annan sorts, svårt att förklara..
 
Robert_Vallentuna skrev:
Ser att du bor i Östersund. Aircall och Expert har båda digitala labb så de kan lungt lita på ger skarpa bilder om bara dina neg är OK.

okej, dem har jag faktiskt aldrig provat, kan vara värt ett försök, tack!
 
Att de har digitala labb betyder bara att de gör analoga silverbilder av digitala filer och det har inget med skärpan att göra. Det kommer inga utskrifter från ett labb. Den kan missas i maskinen både om de görs från digitala filer och analoga negativ.. Ställer maskinens optik inte skärpan rätt så blir det oskarpt och det är väl det som hänt om negativen ser skarpa ut? En förstoringsapparat behövs för att avgöra skärpan i negativen och det har du ju.
 
Graal skrev:
Att de har digitala labb betyder bara att de gör analoga silverbilder av digitala filer och det har inget med skärpan att göra. Det kommer inga utskrifter från ett labb. Den kan missas i maskinen både om de görs från digitala filer och analoga negativ.. Ställer maskinens optik inte skärpan rätt så blir det oskarpt och det är väl det som hänt om negativen ser skarpa ut? En förstoringsapparat behövs för att avgöra skärpan i negativen och det har du ju.

Risken är dock rätt mycket större att skannrarna är injusterade då ICE inte funkar på ett digitalt labb annars. Analoga maskiner med zoom brukar bli slitna med åren och det är få som tar in en tekniker för att justera fokus på en maskin som är på väg till tippen.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Risken är dock rätt mycket större att skannrarna är injusterade då ICE inte funkar på ett digitalt labb annars. Analoga maskiner med zoom brukar bli slitna med åren och det är få som tar in en tekniker för att justera fokus på en maskin som är på väg till tippen.

Säkert helt rätt. Och då det var ett negativ (inte en digital fil) som kopierades är det nog så att maskinens optik har dåligt justerad focus.
 
Min kompis lånade min Epson 4990 och han har varit en trogen LOFOTO kund och kan lätt konstatera att deras maskiner inte var justerade i skärpan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.