Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa vid AE-lås

Produkter
(logga in för att koppla)

bowall

Ny medlem
Hej!

Har en fråga som kommer från en novis. Normalt använder jag automatiska inställningar på min ixus v3 men har upptäckt att jag inte alltid får den effekt jag vill ha. En stämningsfull bild i ett mörkt rum med ljus på middagsbordet ger en trist upplyst bild som inte alls återspeglar hur det ser ut när jag använder automatiska inställningar på kameran. Så igår testade jag lite olika inställningar och kom fram till att AE-låset var precis vad jag ville ha. Bilden blev nu stämningsfull men tyvärr suddig när jag använde AiAF. Skall jag använda manuell fokus istället? Nåt tips? Andra parametrar som jag bör tänka på?

mvh,
Bosse

Pröva gärna olika iso tal (ljuskännsligheten)
skärpan kan du ställa in manuellt eller så tänder du rummet och låser fokuseringen innan du släcker.
Använd ogärna blixten i en stämmningsfull miljö.

/pirken

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar