Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa i sökaren på en 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

togi

Medlem
Jag köpte nyligen en beg. 350D och har sedan jag köpt den upptäckt att bilden blir oskarp i sökaren. När man tar bilden så blir den dock skarp. Jag har kollat dioptri-inställningen, och från början trodde jag att det var objektivet som var skälet, men det har visat sig att så är inte fallet (testat flera andra).

Kameran var inne på service strax innan jag köpte den, då för att laga blixten, men det gjordes även en fullständig genomgång av kameran. I sökaren så ligger fokus något bakom där kameran fokuserar. Kollat igenom lite på forumet och på andra stället på nätet, och folk med canons proffskameror verkar kunna råka ut för detta när mattskivan inte sitter som den ska. Funderar därför ifall de kanske har satt den fel vid servicen?

Som jag har förstått det så är det inte tänkt att man ska kunna ändra på mattskivan på 350d, stämmer det? Skulle vilja ha lite hjälp att lösa problemet, någon som har några förslag?

det sitter en ratt snett till höger ovanför sökaren, skruva lite på den ;-)

Jag föreslår att du tar ett rutigt papper, sätter kameran på ett stativ, sätter på AF. och sen skruvar du på ratten. då ser du själv när du tycker det är skärpa.

De kanske monterade mattskivan felvänd, så att den matta sidan är åt fel håll;-) Eller så är det nåt skims som fattas, så att den ligger lite fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar