Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskärpa i bakgrunden, men fokus på motivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

gudmorsan

Aktiv medlem
Är inte så säker på att jag startar tråden på rätt ställe..

Jag vill jättegärna lära mig mer om bländare, slutaretider osv...
Nu vill jag lära mig mer om hur man ska få oskärpa i bakgrunden, men fokuset på motivet.
Jag har objektivet AF-S nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G

Det är kort skärpedjup du är ute efter. Då ska man använda så stor bländare som möjligt, alltså bländarvärdet ska vara litet. Läs denna fotoskola.
Tyvärr är har inte ditt objektiv så väldigt stor bländar. Du måste nog ha motivet ganska nära kameran och ett lite större avstånd från motivet till backgrunden. På kameran ställer du in sätter funktionsväljaren på A, zoomar ut till 55 mm brännvidd och sätt bländaren på 5,6.

I regel tror jag dessa parametrar avgör hur mycket oskärpa det blir:

bländartal: ju mindre desto mer oskarpt blir bakgrunden
brännvidd: Desto längre brännvidd desto mindre blir skärpedjupet vilket bidrar till mer oskärpa i bilden.
avstånd mellan objekt och bakgrund: ju större avstånd det är mellan det det du fokuserar på och bakgrunden, desto mer upplevs oskärpa i bakgrunden.

Jag har erfarenhet av ditt objektiv och i mitt fall så fick jag mest oskärpa i bilden om jag hade brännvidden på 18mm, bländartal på 3.5f och var väldigt nära (30 centimeter) objketet som jag fokuserar på.

I regel tror jag dessa parametrar avgör hur mycket oskärpa det blir:

bländartal: ju mindre desto mer oskarpt blir bakgrunden

En liten tankevurpa, dock förståligt med tanke på den sena timmen.....

Ju större bländare (mindre tal) desstom mindre skärpedjup dvs skärpan räcker inte så långt och då blir bakgrunden suddig.

Begrepp liten bländare v.s. stor bländare är något bakvänd. Vet inte om det kan hjälpa dig med att sätta 1 delat med bländaren? Då ser du storleksskillnaden mattematiskt. 1/5,6 är större än 1/11 (Bl 5,6 v.s. 11)

I övrigt bra förklarat Shompis.

En liten tankevurpa, dock förståligt med tanke på den sena timmen.....

Ju större bländare (mindre tal) desstom mindre skärpedjup dvs skärpan räcker inte så långt och då blir bakgrunden suddig.

Jag tror inte alls Shompis har gjort någon tankevurpa, han skriver faktiskt:

"bländartal: ju mindre desto mer oskarpt blir bakgrunden"

Vilket är exakt vad du själv skriver, dvs mycket riktigt, ju större bländare, desto mindre tal.

Shompis har sålunda helt rätt, men du kanske läste lite för fort? ;)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto