Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oseriös modellagentur använder mina bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Enfotograf

Aktiv medlem
Jag har upptäkt att en sk modellagentur använder mina bilder på sin hemsida.
Vad tycker ni man skall göra?
1. Maila o fråga vart man skall skicka en faktura?
2. Maila o be de plocka bort bilderna?
3. Kontakta modellen som har skickat in bilderna.

Eftersom det är en oseriös agentur så vill jag klämma åt dem o inte modellen.
Det handlar om: Heartland Model Agency som letar upp flickor som får en gratis plåtning men sen måste de uppdatera sin portfolio var tredje månad till ett pris av 900:-/gång. O de lovar guld o grönsa skogar men ingen får jobb.

Vad tycker ni?

Egentligen behöver du inte göra mer än att fakturera dem, om de använder dina bilder utan ditt tillstånd. Med tanke på att de är en modellagentur (seriös eller inte spelar mindre roll) bör de ha bra koll på upphovsrätten, bättre än medelsvensson.

Jag har upptäkt att en sk modellagentur använder mina bilder på sin hemsida.
Vad tycker ni man skall göra?
1. Maila o fråga vart man skall skicka en faktura?
2. Maila o be de plocka bort bilderna?
3. Kontakta modellen som har skickat in bilderna.

Eftersom det är en oseriös agentur så vill jag klämma åt dem o inte modellen.
Det handlar om: Heartland Model Agency som letar upp flickor som får en gratis plåtning men sen måste de uppdatera sin portfolio var tredje månad till ett pris av 900:-/gång. O de lovar guld o grönsa skogar men ingen får jobb.

Vad tycker ni?

Precis som Erland tycker jag att alternativ 2 är det som är aktuellt. Då kommer du att få veta hur det kommer sig att bilderna är publicerade. Om modellen påstått att hon har rätt till bilderna så är det hon och inte agenturen som agerat fel. Först i sista skedet, alltså efter att du pratat med modellen, tycker jag att du ska skicka en faktura. Först då vet du vem den ska ställas till.

Först då vet du vem den ska ställas till.

Det stämmer inte, vad jag vet: det är väl trots allt modelagenturen som publicerat bilderna utan tillstånd? Då är det de som skall få en (eventuell) faktura. De kan i sin tur vända sig till den de fått bilderna av (troligen modellen) om de tycker att hon/han lurat dem.

Innan du gör någon av punkterna 1-3, gör först punkt 0: ta några skärmdumpar på websidorna så du har lite bevis för bildanvändningen, om det skulle bli diskussion senare.

Det stämmer inte, vad jag vet: det är väl trots allt modelagenturen som publicerat bilderna utan tillstånd? Då är det de som skall få en (eventuell) faktura. De kan i sin tur vända sig till den de fått bilderna av (troligen modellen) om de tycker att hon/han lurat dem.

Vad jag förstår vill du sätta dit agenturen, även om det är modellen som är "boven"?

I slutänden kan det dock bli så att modellen råkar mest illa ut.

Vad jag förstår vill du sätta dit agenturen, även om det är modellen som är "boven"?

I slutänden kan det dock bli så att modellen råkar mest illa ut.

"Sätta dit" är inte helt rätt tycker jag, men det är agenturen som publicerat bilden. Deras misstag i sammanhanget är att de inte kollat med fotografen ifall de kan få publicera bilden. Möjligen har modellen sagt att de får publicera bilden, och i så fall kan agenturen kanske få henne att betala en (eventuell) faktura från fotografen, men gentemot fotografen är det agenturen som är ansvarigt.

I övrigt håller jag med Anders om punkt noll: säkra bevis. Trådskaparen kan lägga ut adressen till den specifika sida där hans bilder förekommer, och låta flera medlemmar på FS ta skärmdumpar, då vi som utomstående borde vara mer trovärdiga som neutrala vittnen i en eventuell tvist/rättegång.

"Sätta dit" är inte helt rätt tycker jag, men det är agenturen som publicerat bilden. Deras misstag i sammanhanget är att de inte kollat med fotografen ifall de kan få publicera bilden. Möjligen har modellen sagt att de får publicera bilden, och i så fall kan agenturen kanske få henne att betala en (eventuell) faktura från fotografen, men gentemot fotografen är det agenturen som är ansvarigt.

I övrigt håller jag med Anders om punkt noll: säkra bevis. Trådskaparen kan lägga ut adressen till den specifika sida där hans bilder förekommer, och låta flera medlemmar på FS ta skärmdumpar, då vi som utomstående borde vara mer trovärdiga som neutrala vittnen i en eventuell tvist/rättegång.

Trådskaparen skrev "klämma åt", vilket är detsamma som "sätta dit" för mig. :)

Det vi inte vet är på vilka fakta agenturen bedömt deras rätt att publicera bilden. Därför menar jag att trådskaparen först ska kontakta agenturen och be dem ta bort bilderna. En eventuell juridisk process kan ju bli komplicerad om modellen på något sätt vilselett agenturen. Trådskaparen skrev att han inte ville "klämma åt modellen" och just därför kan det vara klokt att inte trampa på alltför våldsamt gentemot agenturen.

Frågan är vad man vinner med skärmdumpar, var skall man använda dem för att bevisa vad,

har TS egen firma är det väl bara att skicka en faktura och ta betalt enl Fss el BLF prislista.

Tack för era råd, det blir nog att jag mailar och ber de ta bort bilderna och ta upp frågan om ersättning.
O sen ge dem 1 dag att plocka bort dem är de inte borta så kommer en fet faktura.

Frågan är vad man vinner med skärmdumpar, var skall man använda dem för att bevisa vad,

har TS egen firma är det väl bara att skicka en faktura och ta betalt enl Fss el BLF prislista.

Man kan fakturera även om man inte har företag, men bevisbördan har man oavsett. Därför är det bra att ha bevis.

Däremot tror jag, som jag skrivit tidigare, inte att det är en bra idé att börja med att skicka en faktura.

Vill du bara ha bort bilderna behövs förstås inga skärmdumpar.

Vill du ha betalt för den användning som redan skett så behövs dom.

Hej
Jag har fått svar från agenturen.
De säger att de har fått bilden från modellen och hänvisar att hon har bilder på sig på ex Facebook så då är det ok att de finns på deras sida.
Men efter ett samtal med modellen så har hon inte lämnat några bilder till dem, inte bett om att finnas med på deras sida och hon visste inte att hon var med.

Så troligtvis har de tagit bilderna från Facebook och lagt in på deras sida.

Så ett tips till alla modellfotografer, gå in på www.heartlandmodels.se/ och kolla upp om era bilder finns där utan ert tillstånd.

På måndag blir det en polisanmälan och en faktura kommer att skickas.

//Håkan

Hej
Jag har fått svar från agenturen.
De säger att de har fått bilden från modellen och hänvisar att hon har bilder på sig på ex Facebook så då är det ok att de finns på deras sida.
Men efter ett samtal med modellen så har hon inte lämnat några bilder till dem, inte bett om att finnas med på deras sida och hon visste inte att hon var med.

Så troligtvis har de tagit bilderna från Facebook och lagt in på deras sida.

Så ett tips till alla modellfotografer, gå in på www.heartlandmodels.se/ och kolla upp om era bilder finns där utan ert tillstånd.

På måndag blir det en polisanmälan och en faktura kommer att skickas.

//Håkan
Kanon så man kan gå in på vilken persons hemsida ta deras bilder eftersom dom finns där
Och lägga ut som modeller alltså jag har snart kungen i mitt stall!

Bra att du polisanmäler !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar