Jag har försökt svara utan foliehatt på i den här tråden, eftersom det cirkulerar en hel del antaganden som kanske är tagna helt i det blå. Det är därför jag redovisar det ganska tunna vetenskapliga material som jag känner till.
Det som har kommit fram vid vetenskapliga och empiriska undersökningar är:
- Stresshormon utsöndras när man utsätts för modulerat ljus
- Vissa djur blir märkbart störda och uppvisar stressymptom
- Samma symptom uppkommer inte när modulationen är obefintlig eller väldigt liten
- Symptomen är inte kopplade till annan möjlig stimuli, som elektriska och elektromagnetiska fält
Jag håller en försiktig ståndpunkt, tror inte att någon strålning utöver den avsedda (ljus) är relevant. Jag gör antagandet att eftersom det påverkar vår nivå av stresshormon, och eftersom det ger märkbar negativ påverkan på vissa djur, kan det finnas motiv att vara varsam och inte utsätta vare sig människor eller djur för den här fysikaliska effekten i onödan. Jag misstänker att det inte är nyttigt att utsätta sig för modulerat ljus under lång tid och undviker det därför genom att inte ha belysning med modulerat ljus. Det är en ganska enkel valsituation, och jag drar inga växlar på det. Hur det står till med amalgam i tänderna och elektricitet i sammanhanget lämnar jag därhän.
Samtidigt tycker jag att det är synd att så lite forskning har gjorts i ämnet. När folk uttryckte att de var "allergiska mot elektricitet" så slogs det bort som vidskepelse, men när man fick vetskap om att det faktiskt finns fenomen med anknytning till växelströmmen som ger mätbar påverkan, så sopas den kunskapen i stort sett under mattan. Tänk om det är så enkelt som att "elallergin" i själva verket är att personen har ovanligt stor känslighet för modulation av ljuset? Modulation av det här slaget förekommer också från datorskärmar, och det var där fenomenet först upptäcktes. Några av oss kanske inte tål att titta på skärm någon längre tid. Skärmarna kanske kan förbättras till att inte modulera ljuset på samma sätt som nu. Om skärmen skulle lysa konstant och bara pixlar som förändras skulle dateras upp, kanske problemen kan undvikas?
Så jovisst; man hittar inte mycket trovärdigt på nätet om de här fenomenen, men en liten bit på väg kan vi ha kommit med den kunskap som ändå har samlats in. Man kanske inte ska slå bort folks oro och klagomål om "elektriska" fenomen som vidskepelse, utan i stället undersöka vad det beror på, och om det går att göra något åt det. Jag har sett det från en teknisk utgångspunkt, och ser att det är lätt att eliminera modulation av ljus från elektriska ljuskällor. Och eftersom jag vet att djur kan ta skada av modulerat ljus ser jag det som ett rimligt och gott råd att inte utsätta dem för det. Och misstanken att kanske också människor mår mindre bra om ljuset moduleras, stärker min vilja att i möjligaste mån ta bort ljusmodulation som jag upplever som onödig.
Att samma åtgärd också ger bättre möjligheter för foto och video är en bonus.