Annons

Oschysta metoder av serviceverkstäder

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Är det bara jag som irriterar mig till vansinne på taktiken som serviceverkstäderna kör med nu för tiden?

IS-funktionen (antiskaken) på min Canonglugg har gått sönder och jag ringer en av Canons rekommenderade verkstäder. Jag beskriver felet och frågar om de kan ge mig en prisbild, vad det eventuellt skulle kunna kosta. I runda slängar.

Det kan vi inte, säger snubben i luren. Du måste skicka in objektivet för en felsökning först. Det kostar 500 kronor plus moms. Först därefter kan du få reda på priset för en reparation, fortsätter han.

Jag försöker förklara att jag bara vill ha en ungefärlig uppskattning så jag vet mellan tummen och pekfingret om det kommer att gå på 1 000 kr, 5 000 kr, 10 000 kr, 15 000 kr eller ännu mer. Vilken summa kan jag förvänta mig? Men snubben i luren vägrar svara utan upprepar bara samma information igen.

Jag vet att felet på mitt objektiv inte på något sätt är ovanligt. Jag vet att de gjort liknande reparationsjobb massvis med gånger tidigare. Jag vet att de mycket väl kan ge mig en ungefärlig prisbild baserad på erfarenhet och timkostnad.

De skulle kunna ha sagt; I de flesta tidigare fall har det här problemet berott på följande fel. Det tar cirka X timmar att fixa och materialet kostar X kronor. Så rimligen kommer slutkostnaden att hamna runt X XXX kronor.

Självklart gör de på detta sätt för att man ska bli tvungen att skicka in sina prylar, och när grejorna sedan är där så har man inget val. Vilket pris dom än säger i slutändan så blir man liksom tvungen att acceptera det. För de har ju ens ägodelar söndermonterade i sin verkstad.

Kan någon ge mig numret till en riktig och seriös serviceverkstad där man faktisk kan få ett respektfullt bemötande och vettiga prisuppgifter. Det ska inte behöva vara något problem. Andra branscher klarar det alldeles utmärkt.
 
Prova med Kameraservice i Kungsör, bl a auktoriserade på Tamron, men de verkar vara av den sorten som kan lösa det mesta. När mitt gamla Tamron 70-210/2,8 slutade fungera och reservdelarna var slut så gjorde de en egen lösning som förmodligen kommer att överleva allt annat i den gluggen :)

0227-127 40 är numret. Lycka till!
 
Jag kan till viss del förstå verkstaden: om de lämnar ett pris kan detta användas mot dem senare, när de haft tillfälle att undersöka objektivet och vet vad som är fel/trasigt.

När jag jobbade med konsumentelektronik (mycket billigare saker än kameror och objetkiv) löste vi detta problem på ett annat sätt: alla reparationer kostade lika mycket, oavsett vad som var fel. På det viset kunde vi alltid lämna ett pris via telefon. Nackdelen för kunden var ju dock att en del fick betala mycket mer än de skulle gjort om vi använda timtaxa och tog betalt för de delar vi bytte ut. Jag tror inte denna modell skulle fungera när det gäller kameror och objektiv.
 
Lasses Kameraservice har jag haft mycket goda erfarenheter av. Jag har fått den typ av prisuppgifter du eftersöker ha via telefon, med förbehållet att det kan ändra sig om felet visar sig vara av en annorlunda natur när de faktiskt undersöker den felaktiga varan.
 
Tack KG och Christer!

Ulf: Jag kan också förstå om de inte kan ge en exakt prisuppgift ner till kronor och ören, men de borde ändå kunna tala om ifall det kommer att kosta 5 000 eller 15 000 kr. Det är ingen omöjlighet och i andra brancher som har liknande problematik så går det som sagt alldeles utmärkt.

Som jag ser det är det bara en taktik för att låsa kunderna.

/Joakim
 
När jag lämnade in mitt objektiv till verkstaden jag nämnde, tror jag de sa att det skulle ta en månad o kosta runt tusen kronor. Efter tre månader hade de inte fått fram reservdelar, det fanns helt enkelt inte. Objektivet är tillverkat på 80-talet (jag trodde i min enfald att det var en levande produkt fram till 2008 när 70-200 kom, så jag ringde o skällde lite på importören också, som då lovade mig "kompensation" i form av ett extra bra pris på ett nytt objektiv!) så det kunde man kanske förstå.

Det var en kuggstång som felade, så verkstaden snidade till en ny, eller limmade ihop den gamla. Det blev förstås lite dyrare än vad de först trodde. Men alternativet, en ny glugg, var betydligt dyrare.

Å andra sidan ville de inte ha något alls för felsökningen om jag hade givit upp objektivet och tagit tillbaka det som det var (det gick att fokusera manuellt med det).
 
Att ha en serviceverkstad som helt eller delvis riktar sig mot privatpersoner är inte alltid så lätt. Jag hjälper ofta en kompis med datorer och annan teknik i hans mekaniska verkstad. Där reparerar och servar han bland annat gräsklippare och mopeder. De allra flesta vill gärna veta vad som är fel och vad det kostar redan innan han har tittat på maskinerna. Att kunder ibland med ljuduttryck försöker beskriva ett motorproblem hjälper föga. Han tar 500:- (inklusive moms, dvs. 400 i riktiga pengar) för en felsökning och ett prisförslag. Dessa dras av en eventuell reparation. För detta kan han ibland bli stående i mer än en timme och skruva, samt riskera att kunden säger nej och då behöva skruva ihop maskinen igen för retur.

Jag säger inte att det är omöjligt att göra en bedömning mellan tummen och pekfingret samt kanske reservera sig för en felbedömning, men det är när man gör en felbedömning och kunden behöver betala så mycket mer än tänkt blir det alltid sura miner, gnäll och "men du sa ju..." Vem vill ha det så på sin arbetsplats?

Av de 400 riktiga pengarna går det en del till lokalhyra, verktyg, förbrukningsmaterial, el och en del annat (skatt!) innan det blir några pengar att stoppa i den egna fickan. Inte särskilt mycket kvar med andra ord.
 
Jag har varit i kontakt med Canon RCC vid två tillfällen för kostnadsförslag och båda gångerna har de kunnat ge mig direkt svar på huruvida objektivet är värt att laga eller inte direkt genom att bara titta på det 2 minuter. Första gången var det USM-motorn i min 17-55 som antagligen gått sönder och de gjorde en kvalificerad gissning att det skulle kosta ett antal tusen för en ny USM-motor och arbetskostnaden (gick på försäkringen). Andra gången var nu i måndags när jag lämnade in min 10-22 som gått i två delar efter att ha ramlat i golvet och de direkt kunde se att kostnaden för att laga objektivet sannolikt överstiger objektivets värde.

Däremot har jag aldrig försökt få ett kostnadsförslag över telefon hos dem så hur de ställer sig där kan jag inte svara på. Mitt tips är att åka till en auktoriserad Canon-verkstad och visa upp objektivet, som sagt enligt min erfarenhet är de otroligt hjälpsamma.

Hoppas du får din IS fixad så billigt som möjligt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.