Liax
Aktiv medlem
Är det bara jag som irriterar mig till vansinne på taktiken som serviceverkstäderna kör med nu för tiden?
IS-funktionen (antiskaken) på min Canonglugg har gått sönder och jag ringer en av Canons rekommenderade verkstäder. Jag beskriver felet och frågar om de kan ge mig en prisbild, vad det eventuellt skulle kunna kosta. I runda slängar.
Det kan vi inte, säger snubben i luren. Du måste skicka in objektivet för en felsökning först. Det kostar 500 kronor plus moms. Först därefter kan du få reda på priset för en reparation, fortsätter han.
Jag försöker förklara att jag bara vill ha en ungefärlig uppskattning så jag vet mellan tummen och pekfingret om det kommer att gå på 1 000 kr, 5 000 kr, 10 000 kr, 15 000 kr eller ännu mer. Vilken summa kan jag förvänta mig? Men snubben i luren vägrar svara utan upprepar bara samma information igen.
Jag vet att felet på mitt objektiv inte på något sätt är ovanligt. Jag vet att de gjort liknande reparationsjobb massvis med gånger tidigare. Jag vet att de mycket väl kan ge mig en ungefärlig prisbild baserad på erfarenhet och timkostnad.
De skulle kunna ha sagt; I de flesta tidigare fall har det här problemet berott på följande fel. Det tar cirka X timmar att fixa och materialet kostar X kronor. Så rimligen kommer slutkostnaden att hamna runt X XXX kronor.
Självklart gör de på detta sätt för att man ska bli tvungen att skicka in sina prylar, och när grejorna sedan är där så har man inget val. Vilket pris dom än säger i slutändan så blir man liksom tvungen att acceptera det. För de har ju ens ägodelar söndermonterade i sin verkstad.
Kan någon ge mig numret till en riktig och seriös serviceverkstad där man faktisk kan få ett respektfullt bemötande och vettiga prisuppgifter. Det ska inte behöva vara något problem. Andra branscher klarar det alldeles utmärkt.
IS-funktionen (antiskaken) på min Canonglugg har gått sönder och jag ringer en av Canons rekommenderade verkstäder. Jag beskriver felet och frågar om de kan ge mig en prisbild, vad det eventuellt skulle kunna kosta. I runda slängar.
Det kan vi inte, säger snubben i luren. Du måste skicka in objektivet för en felsökning först. Det kostar 500 kronor plus moms. Först därefter kan du få reda på priset för en reparation, fortsätter han.
Jag försöker förklara att jag bara vill ha en ungefärlig uppskattning så jag vet mellan tummen och pekfingret om det kommer att gå på 1 000 kr, 5 000 kr, 10 000 kr, 15 000 kr eller ännu mer. Vilken summa kan jag förvänta mig? Men snubben i luren vägrar svara utan upprepar bara samma information igen.
Jag vet att felet på mitt objektiv inte på något sätt är ovanligt. Jag vet att de gjort liknande reparationsjobb massvis med gånger tidigare. Jag vet att de mycket väl kan ge mig en ungefärlig prisbild baserad på erfarenhet och timkostnad.
De skulle kunna ha sagt; I de flesta tidigare fall har det här problemet berott på följande fel. Det tar cirka X timmar att fixa och materialet kostar X kronor. Så rimligen kommer slutkostnaden att hamna runt X XXX kronor.
Självklart gör de på detta sätt för att man ska bli tvungen att skicka in sina prylar, och när grejorna sedan är där så har man inget val. Vilket pris dom än säger i slutändan så blir man liksom tvungen att acceptera det. För de har ju ens ägodelar söndermonterade i sin verkstad.
Kan någon ge mig numret till en riktig och seriös serviceverkstad där man faktisk kan få ett respektfullt bemötande och vettiga prisuppgifter. Det ska inte behöva vara något problem. Andra branscher klarar det alldeles utmärkt.