Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

osäker på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Hejsan jag har ett problem och osäker på om detta är rätt del av forumet.

Jag har säkert 1000 tals av kopior och bilder som är samma i mappar på hårddiskar.

1. Finns det något tips på hur man kan skapa en bra sortering på datorn?

2. Så fort jag sätter mig ner och börjar sortera av gammalt material så känns det bara som,
samma tråkiga bilder och man kommer ingenstans o då börjar man göra andra saker istället.

Hur ska man göra?

Det tar lite tid och är tråkigt... men :)

Det finns program som du kan hitta via Google som kan var till hjälp för att hitta kopior. Lightroom kan du också använda testversion för att sortera, utifrån vad du vill, och lägga upp det i kataloger. Sorterar du efter fototid så är chansen ganska stor att du kopiorna bredvid varandra i översikten i Lightroom. (Jag har gått efter år och månad)

Men mitt tipps är att leta efter ett program som kan hjälpa till med sortering så blir om än tråkigt lite enklare att få en överblick. Kan tyvärr inte hjälpa till med nå mer tips om program just nu.

Har bilderna olika filnamn?
Jag har också haft en massa ostrukturerade backuper. Numera är huvudkatalogen uppdelad i år och månad. Om man i Windows filhanterare flyttar in de förmodade dublettbilderna, som sorterats i datumordning, i "originalkatalogen" säger Windows ifrån om filen redan finns och kopiorna som inte flyttats kan sedan raderas. Fanns bilden inte redan så flyttas bilderna in i mappen. Förutsatt att kopiorna har samma namn som originalen. Det går hyfsat fort eftersom man tar en hel månad åt gången.
Har kopiorna andra filnamn än originalet blir det besvärligare eftersom man då måste jämföra visuellt.

Om man använder Lightroom importerar man från originalkatalogen igen, månads- eller årsvis, så de "nya" bilderna också kommer med det normala flödet.

Möjligen finns det program som gör motsvarande jobb, men jag föredrar att ha full kontroll.

Hejsan jag har ett problem och osäker på om detta är rätt del av forumet.

Jag har säkert 1000 tals av kopior och bilder som är samma i mappar på hårddiskar.

1. Finns det något tips på hur man kan skapa en bra sortering på datorn?

2. Så fort jag sätter mig ner och börjar sortera av gammalt material så känns det bara som,
samma tråkiga bilder och man kommer ingenstans o då börjar man göra andra saker istället.

Hur ska man göra?

Det bästa tips jag har är att göra dom Mattias på Miderskeppet ger som råd: Skippa de bilder som du redan tagit och finns på hårddiskarna och börja med att sortera alla nya bilder från och med nu. Annars är risken att det blir för jobbigt och man/du ger upp. Ta sedan en mapp i taget och tagga bilder och kasta de som du inte vill ha/ser dig komma vilja ha i framtiden.

Lycka till hur som helst!

Alltid svårt att ger råd när man inte ser framför sig hur det ser ut idag.

Mitt råd är att köpa Lightroom och sedan i det programmet göra import där du låter programmet flytta originalfilerna in i en kronologiskt baserad mapp-struktur. Då kommer bilderna att automatiskt hamna i en struktur som ser ut något som "\Bilder\2015\2015-12-24"

Du kan sedan i lugn och ro gå igenom respektive mapp och ändra namnet från t ex "2015-12-24" till "2015-12-24 jul hos moster Agda".

Sedan kan du gå igenom respektive mapp och gallra bort dubbletter, slänga dåliga bilder etc.

Nya bilder importerar du enligt samma metod.

Fördelen med det här är att du inte behöver göra allt på en gång, det kan mycket väl vara ett flerårsprojekt. Bilderna springer inte bort och när de väl är inne i Lightroom är det enkelt att ta en bit i taget.

För egen del tycker jag det kan vara rätt så kul att gå igenom gamla bilder. Slänga bort en och annan dålig bild, redigera någon som man tycker är bra osv. Att lägga en halvtimme då och då på detta är kul, att sitta 80 timmar i rad och fixa är dö-tråkigt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto