Annons

Osäker fokusering på K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
Jag har testat lite med K10an och FA 50/1,4 objektivet, och jag har lagt märke till att fokus är ganska osäker i mörka situationer, och kameran säger att den har hittat fokus, men när man sen kollar bilden så ligger fokus fel, före, efter.. eller precis rätt.. men den är inte konsekvent..

det är alltså såpass mörkt att kameran lyckas fokusera automatiskt, utan hjälp av blixtbelysning, men inte ljusare än så..

Testade även med blixtens hjälpbelysning, och det blir inte mkt bättre(kan bli heelt off ändå).. ska försöka göra nåt lite vetenskapligare försök i dagsljus utomhus..

har självklart använt stativ och 2sek timer varje gång jag testat..

Är detta standardbeteende i mörka situationer?

Du befinner dig antagligen på mätarens ytterområde, på K10D ligger den nog på EV-1. Mätaren kan luras av diverse mönster och dyligt i dåligt ljus.

vad innebär EV-1?

Du menar att det är för mörkt helt enkelt, så den tror att den kan fokusera men egentligen borde den säga: Nej, tyvärr min herre, jag kan inte fokusera åt dig så du får göra det manuellt!

Eller?

ska testa med liknande situation, med samma bakgrundsmönster, med bättre ljus för att se vad som händer..

tack för ditt svar!

Försök låsa fokus mot en så kontrastrik punkt som möjligt (förutsätter spotfokus) när det är mörkt och komponera sedan om.

förstår inte varför jag ska komponera om efter att jag mätt fokus?

Eller du menar när jag ska fota i mörkt?
Man vet ju inte alltid om det där kontrastrika är på samma avstånd..

Benjamin83 skrev:
Man vet ju inte alltid om det där
kontrastrika är på samma avstånd..

Det är ju en förutsättning att det är.
Om du står och siktar mot ett motiv och du ser att din fokuspunkt hamnar på en enfärgad yta kan kameran ha svårt att låsa rätt. Då kan man kanske sikta lite sidan om över/under på något mer kontrastrikt, t ex en övergång mellan två färger, förutsatt givetvis att de ligger på samma avstånd.

EV-1

Benjamin83 skrev:
vad innebär EV-1?
Du menar att det är för mörkt helt enkelt, så den tror att den kan fokusera men egentligen borde den säga: Nej, tyvärr min herre, jag kan inte fokusera åt dig så du får göra det manuellt!
Eller?
ska testa med liknande situation, med samma bakgrundsmönster, med bättre ljus för att se vad som händer..
tack för ditt svar!
Har inte EV-värden i huvet men, EV-1 är kanske ett stearinljus som lyser upp motivet på 1 meters avstånd i ett för övrigt mörklagt rum. Om kameran klarar EV-1 så förutsätter det att objektivet är på f1,4 eller större(1,2 eller 1), om istället objektivet har största bländare = f4 innebär det att kameran kan fokusera i EV2 eller i praktiken kanske 20 stearinljus. Ett EV steg = ett bländarsteg som = ett slutarsteg = halvering av eller dubbla ljusmängden.

>"förstår inte varför jag ska komponera om efter att jag mätt fokus?"
Du kan flytta fokuspunkten också så att du fokuserar på en kontrastrik yta på samma avstånd som motivet. Riktigt kontrastlösa ytor kan vara svåra att fokusera mot även i "bra" ljus.

OK!

förstår nog lite bättre nu iaf..

objektivet är ju ganska ljusstarkt, F1,4 så det var därför jag trodde den skulle hantera det bättre, för det var nog mer ljus på tapeten än vad ett stearinljus skulle ge på 1m avstånd iaf..

kan bero på texturen jag testade emot då som ni sa..

Som ett exempel så mätte jag ljuset i liknande ljussituation nu precis och då fick jag slutartiden 1,5sek på F1,4 iso 100
EV kompensation var ställd på 0.

Vet inte om ni vet hur många EV det motsvarar..?

EV 0 motsvarar 1s exponering vid f1,0 och ISO100.

Varje EV-steg upp/ner motsvarar dubblering/halvering av ljusstyrkan.

EV1=1s f1,4 ISO100 EV2=1s f2,0 ISO100 osv osv

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar