ANNONS
Annons

Orwo-film & FX39?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har en del rullar med Orwo NP22 som jag tänkte framkalla ikväll. Problemet är detta att jag inte har den för filmen "rekommenderade" framkallaren hemma, jag har inte ens hört talas om den :p

Enligt "beskrivningen" till filmen så vill tillverkaren att man använder sig av:
A03, R09 eller A49.

Efter lite googlande så är jag ännu mer förvirrad än innan, jag uppfattade det som att R09 skulle vara i princip samma som dagens Rodinal (eller vad den nu kallas idag) och att A49 skulle vara en finkornsframkallare...det låter för mig underligt at i samma mening rekommendera två så olika framkallare till en å samma film...men jag kan ha rört till det mer än lovligt också :)

Är det ngn mörkrumsräv här som kan hjälpa mig reda ut begreppen?

De framkallare jag har hemma idag är D-76, FX39, Rodinal och Kodak T-Max framkallare...tror jag har en burk med Microdol X Pro också om jag inte minns fel....NGN av dessa borde väl funka..eller?

Tack Niclas för ditt svar.

Digitaltruth hade jag redan kollat med, där fick jag rådet att "följa anvisningarna" *skratt*

Jag har dock fått råd från annat håll också och har beslutat mig för att köra på D-76 iaf på en av rullarna. Kanske jag kör rodinal på ngn av de andra bara för att ha ngt att jämföra med.

Det lustiga är att jag pratade med dem på Photax igår men tror du jag tänkte på att kolla deras katalog efter de "rekommenderade" framkallarna?....näe, inte jag inte :p

Tack igen för ditt svar!

Du har inga gamla frysförvarade NP27 liggandes? Saknar denna film liksom Orwos helmatta papper som man kunde måla på med vanliga färgpennor och retuschera med blyerts. Det tillverkas ju 35mm Orwo-filmer för rörlig film i Tyskland och någon har efterbeteckningen 27. Kan ju vara någon NP27-variant kanske?

Tyvärr Nils så har jag inga NP27 alls, endast dessa NP22. Är det stor skillnad mellan dem tycker du?

Jag har inte hunnit framkalla filmerna ännu så jag har inget att referera till än.

Finns det inte att få tag i Orwo-material alls numer?

Jo för Kine-film finns 35mm Orwo att köpa i Tyskland. Vet dock inte om det är de gamla NP22 eller NP27 som saluförs med nya namn och ev förnyade? UN54 och N74 heter deras 100 iso och 400 iso filmer nu. Finns här och kan köpas i kortaste längd om 122 m vilket räcker till ca 80 filmer om man laddar själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar