Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ortokromatiskt negativmaterial - tolkning av gråtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

M Jacobson

Medlem
Jag sitter och detaljstuderar ett antal gamla fotografier från tidigt 1900-tal. Bilderna torde högst sannolikt vara tagna med ortokromatiskt negativmaterial, vilket ju är högkänsligt för blått. Men, blir det skillnad i gråskala om motivet ifråga var ljusblått eller mörkblått, eller blir båda lika ljusa på kopian? Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut detta.

Jag sitter och detaljstuderar ett antal gamla fotografier från tidigt 1900-tal. Bilderna torde högst sannolikt vara tagna med ortokromatiskt negativmaterial, vilket ju är högkänsligt för blått. Men, blir det skillnad i gråskala om motivet ifråga var ljusblått eller mörkblått, eller blir båda lika ljusa på kopian? Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut detta.

Även om den är känslig för blått ljus så kan ju inte allt bli vitt. Däremot kan man nog förvänta sig att ljusblåa föremål blir väldigt svarta på negget och att även mörkblåa kläder blir väldigt ljusa. Kolla lite gamla marinbilder någonstans på nåt museum. Marinblåa skepparkavajer borde vara bra att kolla på. se också följande tråd om svenska flaggan på gamla bilder. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=138054

Förslaget om skepparkavajer var bra! Flottans marinblå uniformer brukar ju faktiskt framstå som mörka även på gamla - sannolikt ortokromatiska - foton. Då tror jag att jag har fått ett tillfredsställande svar på min fråga, tackar.

Hur var det?

Hej
Någon stans så dyker det upp en gammal bild i huvudet att svenska flaggan såg ut som den finska...

Staffan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar