Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ortokromatisk film

Produkter
(logga in för att koppla)
OP12 som finns på Photax är en. Den finns i bla 10 pack (24x30=185:) och är billig men mycket repkänslig i vått tillstånd (för bra gråskala bör den tvåstegsframkallas). Finns även i mindre storlekar.
Sen har Agfa en som heter P3p (100pack 20x30 ca 2700:) och inte är billig men bra och sen har Berger en som heter Bpfb18(10 pack 20x30 ca 300:) och är mycket dyr men kraftig, reptålig och exeptionellt bra i gråskalan. Alla framkallas i vanlig papperssoppa, stopp och fix och tåler vanligt mörkrumsljus

Senast ändrad:
glömde nämna att jag helst vill ha den i 120-format. storformat funkar ju också, fast jag tror inte vi har apparater för större än 4x5". tack för hjälpen.

Tror inte jag sett orthofilm i varken 35 eller 120 format. De brukar användas till kontaktkopiering. Men de större bladen kan lätt skäras ner till 4x5 då du kan ha vanligt mörkrumsljus!
Ta mej tusan: PÅ fotoimpex har de en MACO ORT 25 och 100 både i 35 och 120!!! :)

Senast ändrad:
Jag narrades bara. Kollade i kylen nu och det var Maco Ortho 25, alls icke OP12. Dock 120.

Den är okänslig för rött ljus. Det är användbart t ex som kopieringsfilm i mörkrummet eftersom man då kan jobba med tänd mörkrumsbelysning. Den är också användbar för fotografering när man eftersträvar ett gammaldags resultat. Förr i tiden var all svartvit film ortokromatisk och det ger annorlunda gråskaleåtergivning av de färger vi ser än dagens pankromatiska filmer.

Efkes filmer små-och mellanformatsfilmer KB/R25 och KB/R50 är orthopankromatiska till skillnad från de flesta andra "vanliga" pankromatiska svartvitfilmer och återger rött på "rätt" ställe i gråskalan.

Kolla med tyskarna, t.ex. Fotoimpex.de och Monochrom.com . Med lite tur har de kanske nåt?

Maco ORT 25 är det som säljs av Kameradoktorn. Den finns i 135, 120 och bladfilm. Finkornig, men skaframkallas i en mjukarbetande framkallare för normal gråskala.

Jag har ett hundrapack hemma (bladfilm 6,5x9). Riktigt bra film, med skön konvertering av färgerna till gråskala. Jag framkallar i en brenzkatekinframkallare som jag blandar till själv.

Maco ORT 25 är egentligen efke 25 Orto, men säljs bara under maconamnet här. (inte samma som OP12)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar