Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ortokromatisk film
- Trådstartare mårten
- Start datum
Nw2
Avslutat medlemskap
Liza
Aktiv medlem
OP12 som finns på Photax är en. Den finns i bla 10 pack (24x30=185 och är billig men mycket repkänslig i vått tillstånd (för bra gråskala bör den tvåstegsframkallas). Finns även i mindre storlekar.
Sen har Agfa en som heter P3p (100pack 20x30 ca 2700 och inte är billig men bra och sen har Berger en som heter Bpfb18(10 pack 20x30 ca 300 och är mycket dyr men kraftig, reptålig och exeptionellt bra i gråskalan. Alla framkallas i vanlig papperssoppa, stopp och fix och tåler vanligt mörkrumsljus
Sen har Agfa en som heter P3p (100pack 20x30 ca 2700 och inte är billig men bra och sen har Berger en som heter Bpfb18(10 pack 20x30 ca 300 och är mycket dyr men kraftig, reptålig och exeptionellt bra i gråskalan. Alla framkallas i vanlig papperssoppa, stopp och fix och tåler vanligt mörkrumsljus
Senast ändrad:
Den är okänslig för rött ljus. Det är användbart t ex som kopieringsfilm i mörkrummet eftersom man då kan jobba med tänd mörkrumsbelysning. Den är också användbar för fotografering när man eftersträvar ett gammaldags resultat. Förr i tiden var all svartvit film ortokromatisk och det ger annorlunda gråskaleåtergivning av de färger vi ser än dagens pankromatiska filmer.
Ringleholm
Avslutat medlemskap
Kameradoktorn säljer även ortofilm i 35-format.
J. Patric
Aktiv medlem
Maco ORT 25 är det som säljs av Kameradoktorn. Den finns i 135, 120 och bladfilm. Finkornig, men skaframkallas i en mjukarbetande framkallare för normal gråskala.
Jag har ett hundrapack hemma (bladfilm 6,5x9). Riktigt bra film, med skön konvertering av färgerna till gråskala. Jag framkallar i en brenzkatekinframkallare som jag blandar till själv.
Maco ORT 25 är egentligen efke 25 Orto, men säljs bara under maconamnet här. (inte samma som OP12)
Jag har ett hundrapack hemma (bladfilm 6,5x9). Riktigt bra film, med skön konvertering av färgerna till gråskala. Jag framkallar i en brenzkatekinframkallare som jag blandar till själv.
Maco ORT 25 är egentligen efke 25 Orto, men säljs bara under maconamnet här. (inte samma som OP12)