Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ortho som 120-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

peterw

Aktiv medlem
Skulle vilja experimentera med orthofilm - vet någon om det finns sådan film på 120-spole?
Agfa Ortho 25 har tydligen utgått för flera år sedan.
 
Jag har ett par Maco Ortho 25 i kylen hemma. Fanns i alla fall när jag köpte dem på Kameradoktorn.
 
Hej Peter, följande bilden är tagen med ortokromatisk film, Maco Ort 25:

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=92226

Konstigt nog blev den inte så skarp som jag trodde att den skulle bli. Jag framkallade den i Rodinal 1:300 (!) för att få kontinuerliga toner, annars är det nog lätt att få för kontrastrika negativ. Agiteringen var endast 15 sekunder i början sedan två "skak" varannan minut... Jag hade väntat mig att den skulle komma ut skarpare, men bilden uppvisar inga synliga korn. Har några rullar kvar i frysen till att experimentera med.
 
Jag har ett hundrapack Maco ORT25 i bladfilm 6,5x9. Köpte från Kameradoktorn. Jag framkallar med en Brenzkatekinframkallare som är mycket kompenserande och ger normal kontrast med denna film.

Filmen kan framkallas i skål med rött mörkrumsljus, vilket är en fördel för mig som inte har köpt en tank för bladfilm än.

95 kronor för en rulle 120 eller 135 är mycket pengar, så det gäller att snabbt hitta rätt framkallning innan man blir utfattig. :)

Maco har sin framkallare LP-DOCUFINE LC som ska ge normal kontrast med ORT25. Kameradoktorn kan ta hem den om någon så önskar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.