ANNONS
Annons

Orimlig handläggningstid för drönartillstånd - vad görs?

Produkter
(logga in för att koppla)

parenglund

Ny medlem
Handläggningstiden för att ansöka om spridningstillstånd för drönarmaterial på Lantmäteriet är just nu 80 (!) arbetsdagar vilket i praktiken betyder en flaskhals på 16 veckor.

För oss yrkesverksamma är det hutlöst att vi måste vänta i fyra månader på att en myndighet (?) möjliggör att vi kan slutföra och få betalt för vårt arbete.

Har ni koll på vad som görs? Kan Fotosidan, SFF eller BLF bryta en lans för yrkesfotografer och -filmare?

Låter helt orimligt, ja. Å andra sidan; hur gjorde ni innan ni kunde använda drönare? Är "drönarmaterialet" verkligen nödvändigt?

Väldigt bra och relevant fråga tycker jag Makten.

För tre vårar sedan skulle vi byta bostad och efter visst övervägande beslutade vi oss att även sälja vårt fritidshus. Detta var alltså under de månader då vi fortfarande hade en riktigt bra fart på bostadsmarknaden.

Så vår bostad mitt i Vaxholm gick för all time high per m2 i Vaxholm och allt såg jättebra ut även inför försäljningen av fritidshuset. Mäklaren tyckte dock att det skulle vara extra bra med en drönarfilm eftersom ön huset ligger fint mellan Vaxholmsfjärdarna. Dessutom har ju faktiskt Rindö och gamla KA 1 där varit nedlagt och demilitariserat sedan 2005 - annars hade det ju varit en annan sak.

Även om kön på Lantmäteriet då var kortare än nu så höll den väntetiden på att helt sänka hela affären då fotografen först inte släppte ens stillbilderna till mäklaren och Hemnet. Vi fick bara gå där och vänta medan fönstret för möjlig försäljning snabbt höll på att helt stängas. Nå, vi fick sålt och sedan dog marknaden fullständigt i flera år för fritidshus här ute.

Till sist kom även denna fullständigt usla drönarfilm men eftersom den ju kom alldeles för sent så var den ändå helt irrelevant för själva försäljningen och man undrade ju i sitt stilla sinne varför vi överhuvudtaget gått med på något sådant. Tyvärr är det ju inte den enda usla drönarfilm jag sett på senare år. Mäklarfirman som det handlade om i detta fall hade trots allt den goda smaken att inte bolla över kostnaden för filmen på oss. Vi vet dock att både min mäklare och det mäklarkontor jag använt lärde sig lite av detta och hoppas att även mäklare generellt lärt sig något av dessa galna väntetider och samt även att faktiskt ställa högre kvalitetskrav på drönarfotograferna, för många av dessa känner sig kallade men ganska få är faktiskt värda besvären.

Jag rekomenderar de som ska köpa fastigheter i Skärgården att hellre ta en taxibåt ut till öarna i fråga istället. Det är bra mycket bättre! Mitt hus kom faktiskt att köpas av ett ungt par som tagit sig till ön på eget initiativ. De ratade mäklarens stresstur på någon timma till ön på någon och tog sig istället en heldag för att undersöka både hus och ön grundligt innan de gjorde slag i saken.

Senast ändrad:
Handläggningstiden är inget att bry sig om. Jag har skickat säkert ett 150-tal ansökningar senaste året och samtliga blir godkända utan anmärkning. Så det är bara att leverera materialet till kunden direkt och sen skicka ansökan, så blir den godkänd så småningom. När det är 80 dagars handläggningstid så har jag svårt att se att Lantmäteriet har tid att sitta på Hemnet och jaga bilder som saknar spridningstillstånd.

Väldigt bra och relevant fråga tycker jag Makten.

För tre vårar sedan skulle vi byta bostad och efter visst övervägande beslutade vi oss att även sälja vårt fritidshus. Detta var alltså under de månader då vi fortfarande hade en riktigt bra fart på bostadsmarknaden.

Så vår bostad mitt i Vaxholm gick för all time high per m2 i Vaxholm och allt såg jättebra ut även inför försäljningen av fritidshuset. Mäklaren tyckte dock att det skulle vara extra bra med en drönarfilm eftersom ön huset ligger fint mellan Vaxholmsfjärdarna. Dessutom har ju faktiskt Rindö och gamla KA 1 där varit nedlagt och demilitariserat sedan 2005 - annars hade det ju varit en annan sak.

Även om kön på Lantmäteriet då var kortare än nu så höll den väntetiden på att helt sänka hela affären då fotografen först inte släppte ens stillbilderna till mäklaren och Hemnet. Vi fick bara gå där och vänta medan fönstret för möjlig försäljning snabbt höll på att helt stängas. Nå, vi fick sålt och sedan dog marknaden fullständigt i flera år för fritidshus här ute.

Till sist kom även denna fullständigt usla drönarfilm men eftersom den ju kom alldeles för sent så var denändå helt irrelevant för själva försäljningen och man undrade ju i sitt stilla sinne varför vi överhuvudtaget gått med på något sådant. Tyvärr är det ju inte den enda usla drönarfilm jag sett på senare år.

Jag vet att både min mäklare och det mäklarkontor jag använt lärde sig lite av detta och hoppas att även mäklare generellt lärt sig något av dessa galna väntetider och samt även att faktiskt ställa högre kvalitetskrav på drönarfotograferna, för många av dessa känner sig kallade men ganska få är faktiskt värda besvären.

Jag rekomenderar de som ska köpa fastigheter i Skärgården att hellre ta en taxibåt ut till öarna i fråga istället. Det är bra mycket bättre! Mitt hus kom faktiskt att köpas av ett ungt par som tagit sig till ön på eget initiativ. De ratade mäklarens stresstur på någon timma till ön på någon och tog sig istället en heldag för att undersöka både hus och ön grundligt innan de gjorde slag i saken.
Egna fastigheten är undantagen, behöver alltså inget spridningstillstånd.

Var går gränsen för "mäklarstativ"?
När blir det ett flygfoto?

Sen gick det väl utmärkt att sälja fastigheter även innan drönarfoto var uppfunnet. 😉

Var går gränsen för "mäklarstativ"?
När blir det ett flygfoto?

Sen gick det väl utmärkt att sälja fastigheter även innan drönarfoto var uppfunnet. 😉
Det finns ingen gräns, även om stativet så är 1 km högt. Det är först när bilden tas från ett luftfartyg som spridningstillstånd krävs, även om drönaren flyger i ögonhöjd.

Med drönaren går det att fota helt andra vinklar och perspektiv än förut innan drönaren fanns. Jag konkade själv runt på en teleskopisk "mast" som blev som mest 5 meter hög och på den monterade jag systemkameran. Det var fruktansvärt. Vad jag vet är det bara Sverige som håller på tramsar med spridningstillstånd.

Det gick även utmärkt att sälja fastigheter innan digitalkameran uppfanns, ska vi därför sluta fota fastigheter?

Jag trodde att drönar-hajpen var över. Men jag hade tydligen fel.

TV-serier har åtminstone lugnat sig en hel del i ämnet efter nyhetens lustar. Vilket jag uppskattar.

Det finns ett antal undantag där spridningstillstånd inte krävs, vilket bl.a. gör att mäklarbilder inte behöver det (om bilderna beskärs rätt).

Egna fastigheten är undantagen, behöver alltså inget spridningstillstånd.
Ja då är det väl ett ännu större problem med dessa fotografer oprofessionella fotografer om det nu skulle vara så, vilket jag starkt betvivlar. Men kring Skärgården vid Stockholms inlopp vet nog varken du eller jag hur Lantmäteriet resonerar. Det här handlar inte alls om min gamla fastighet utan om Oxdjupet och området kring detta.

Det ligger fortfarande slingor runt Stinas Grund i Solöfjärden efter att man trodde sig ha sett en främmande ubåt där vid ett tillfälle. Du får inte gå iland längre på denna lilla ö som väl max är 10 meter i diameter och som vi ofta tältade på som barn och du få varken ankra, fiska eller dyka runt Oxdjupet, från söder till norr. Så riktigt så enkelt som du kanske tror att det var var det inte.

Senast ändrad:
Det finns ett antal undantag där spridningstillstånd inte krävs, vilket bl.a. gör att mäklarbilder inte behöver det (om bilderna beskärs rätt).

Hur tänkte du beskära den där filmen du tar då?

Jag tror att de flesta idag tittar på undantagen och håller sig innanför dem.
Då är det OK att lägga ut direkt. Man behöver inte en horisont med.

Handläggningstiden för att ansöka om spridningstillstånd för drönarmaterial på Lantmäteriet är just nu 80 (!) arbetsdagar vilket i praktiken betyder en flaskhals på 16 veckor.

För oss yrkesverksamma är det hutlöst att vi måste vänta i fyra månader på att en myndighet (?) möjliggör att vi kan slutföra och få betalt för vårt arbete.

Har ni koll på vad som görs? Kan Fotosidan, SFF eller BLF bryta en lans för yrkesfotografer och -filmare?
Förbundet har jobbat med denna fråga en längre tid:

Förbundet har jobbat med denna fråga en längre tid:
Dom borde i alla fall kunna göra en kostnadspliktig gräddfil, visar det sig att alla använder den så borde dom i alla fall få in tillräckligt med pengar för att anställa mer personal.
Antar att yrkesverksamma borde kunna debitera den kostnaden vidare, om det rör sig om några hundralappar.

Sist jag skickade in var det 9 veckors väntetid, jag hade lätt betalat några hundralappar för att skynda på det.

Senast ändrad:
Dom borde i alla fall kunna göra en kostnadspliktig gräddfil, visar det sig att alla använder den så borde dom i alla fall få in tillräckligt med pengar för att anställa mer personal.
Antar att yrkesverksamma borde kunna debitera den kostnaden vidare, om det rör sig om några hundralappar.

Sist jag skickade in var det 9 veckors väntetid, jag hade lätt betalat några hundralappar för att skynda på det.
Ingen galen idé. De tar redan betalt för vissa tjänster. Som exempelvis lagfart. Så de har redan infrastrukturen på plats.

På riktigt...

Finns det fortfarande gubbar kvar på Fotosidan som stjäl trådar, kan inte läsa frågan och skriver en anekdot om hur de såg något fult en gång.

Detta liknar när digitalkameran en gång i tiden tog plats på Fotosidan, gubbarna i fotoklubben som inte gillade nytänkande.

Ett fotografi är ett fotografi, kamera som kamera.

Synd om er som missar det roliga med själva flygningen OCH fotograferande i kombination.

/Drönaroperatör Michael

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.