Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Originalbatterier vs. tredjepartsvarianter

Produkter
(logga in för att koppla)

Znapper

Aktiv medlem
Hallå,

Det här med batterier, billiga vs. dyra, eller original vs. tredje part. Jag har en Pentax K-5 och tycker original batteriet funkar bra, det är ett D-Li90 på 1860mAh. Jag har även ett icke original på 2000mAh, jo det är billigare men borde det inte rimligen räcka lite längre än originalet? Som det är nu gör det inte det, långt ifrån. Varför är det så? Är det ett tecken på batteriets kvalité hur länge det tar att ladda? Originalet tar åtskilliga timmar, icke originalet tar kortare tid. Eller bör man inte använda icke original batterier i original laddaren!?

Jag vet att ni kommer att säga att det är priset som avgör hur länge batteriet räcker, eller kvalitén på det. Just nu funderar jag på att köpa ett gäng batterier för 129 spänn styck hos Teknikproffset, dessa är på 1900mAh. Gör jag fel? Borde jag istället punga ut över 500 för ett original istället? Verkar vara väldigt mycket "hit and miss" med tredje parts batterier.

Har till min Canon S95 både Canons org och Hänhels variant och märker ingen skillnad på varken laddningstider eller att det inte räcker lika länge och efter vad jag kan se så är just Hänhels batterier sammma som Canon org bara olika dekaler.

Men det kan ju finnas andra fabrikat av 3.e parts batterier som är sämre men det kan jag inget säga om då detta är det enda fabrikat jag testat, prismässigt så var det iaf klart billigarre men inte så billigt som Du skrev, men jag skulle inte tveka att köpa Hänhels variant till Min Pentax K-5 iaf eller annan kamera.

Jag har haft både original och pirat till min Canon 350D. Funkade jättebra till vardags. Sen skulle jag åka skidor i Bjursås och råkade ta med mig piratbatteriet i kameran. Det blev 3 bilder vid -10 grader den dagen, sen dog battriet.

Vid -10 grader kan man ta väldigt många bilder med Canon Original.

Så nu är jag noga att ta med originalet när jag skall ut i kylan, till vardags duger bägge två bra.

Använder LiPo-accar i radiostyrda helikoptrar och det skiljer mycket (!) från ett märke till ett annat ibland, avseende hållbarhet och lite hur stryktåliga de är. Det är inte så vanligt att folk köper de dyraste märkena utan försöker hålla sig till välrenomerade budgetmärken, med lite varierande resultat ändå iofs :)

Det kan vara värt att prova. Säkraste är ju om man lyckas hitta information från någon som har provat ett visst märke. Det kan variera från en batch till en annan visserligen men det är ju iaf större chans att hitta rätt då. Själv köpte jag nyligen ett originalbatteri för 500 kronor, dyrt men jag tyckte det var värt det. Man får väl anta att originalen iaf är lite kvalitetstestade och håller en viss standard. Vågade inte prova pirat denna gången :)

Min erfarenhet är att piratbatterier funkar bra, men inte lika bra som "original". I mitt fall är det Canons batterier som håller bättre än no name-batterier från Teknikproffset, ebay etc. Men man kan väl säga att skillnaden i pris är klart större än skillnaden i prestanda - ett batteri för en fjärdedel av priset upplever jag har ungefär halva prestandan (fritt ur minnet). Och då kan man ju tycka att ett par piratbatterier är ett vettigt köp istället för ett originalbatteri. (Själv har jag ändå bitit i äpplet och skaffat ett extra originalbatteri.)

EDIT: Glömde tillägga det du redan konstaterat: Laddningskapaciteten (mAh) är långt från hela sanningen. Jag aktar mig för att dra några slutsatser baserat på den annat än om det handlar om batterier av samma tillverkare & serie där det finns olika "storlekar". Den där siffran säger inget om hur snabbt batterier tappar laddning i väskan eller hur de påverkas av nån minusgrad.

Hallå,

Det här med batterier, billiga vs. dyra, eller original vs. tredje part. Jag har en Pentax K-5 och tycker original batteriet funkar bra, det är ett D-Li90 på 1860mAh. Jag har även ett icke original på 2000mAh, jo det är billigare men borde det inte rimligen räcka lite längre än originalet? Som det är nu gör det inte det, långt ifrån. Varför är det så? Är det ett tecken på batteriets kvalité hur länge det tar att ladda? Originalet tar åtskilliga timmar, icke originalet tar kortare tid. Eller bör man inte använda icke original batterier i original laddaren!?

Jag vet att ni kommer att säga att det är priset som avgör hur länge batteriet räcker, eller kvalitén på det. Just nu funderar jag på att köpa ett gäng batterier för 129 spänn styck hos Teknikproffset, dessa är på 1900mAh. Gör jag fel? Borde jag istället punga ut över 500 för ett original istället? Verkar vara väldigt mycket "hit and miss" med tredje parts batterier.

Har en K-5 själv med 1 orginalbatteri och 2st från batteriexperten, märker ingen som helst skillnad gällande kapacitet oavsett om jag kör i studion eller ute i kylan

Du kanske fått ett måndagsexemplar

Jag tar väl och köper ett par batterier från Teknikproffset, så får det bära eller brista, det är ju inga jättesummor. Kanske funkar hyfsat under sommarhalvåret iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar