Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Organisering/RAW-konvertering på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrisH

Medlem
Hej,
vad använder ni som kör Mac för program för att organisera och konvertera bilder? Hur ser ett typiskt arbetsflöde ut när ni varit ute och fotat och sen vill ha in alla bilder i ert "system"?

Jag har en D70 och körde iPhoto uteslutande med lite Photoshop då och då ända tills nyligen. Efter en installation av Mac OS X Tiger så kunde inte iPhoto (05) konvertera NEF-filerna till JPG på ett bra sätt längre. Det dök upp moln med vita pixlar i mörka områden etc.

Sagt och gjort så har jag nu börjat leta efter ett nytt "system" för att hålla reda på och jobba med mina bilder och undrar ur ni andra med Mac gör?

ChrisH skrev:
Hej,
vad använder ni som kör Mac för program för att organisera och konvertera bilder? Hur ser ett typiskt arbetsflöde ut när ni varit ute och fotat och sen vill ha in alla bilder i ert "system"?

Jag har en D70 och körde iPhoto uteslutande med lite Photoshop då och då ända tills nyligen. Efter en installation av Mac OS X Tiger så kunde inte iPhoto (05) konvertera NEF-filerna till JPG på ett bra sätt längre. Det dök upp moln med vita pixlar i mörka områden etc.

Sagt och gjort så har jag nu börjat leta efter ett nytt "system" för att hålla reda på och jobba med mina bilder och undrar ur ni andra med Mac gör?

Jag använder Capture One Le för att konvertera och sortera mina raw-filer. Något program för att arkivera mina bilder har jag inte hittat ännu.

/Carl-Johan

Använder photoshop cs2. och iview media pro 2.6.4 för arkivering och för att ha överblick över bilderna.
spar från nef till adobe rgb tiff 8 bit. , om det är en gråskalebild 16 bitar.

Det har blivit för mig helt PS CS2 efter att den kom ut. Innan dess var det Capture One Pro jag använde tillsammans med PS CS versionen.

Från kortet hämtar jag fotografierna med Capture One och den lagrar fotografierna i en katalog med datumet.

Jag har börjat testa med Iview Media Pro nu. Det ser lovande ut. Vad kostar programmet att köpa?

Varför har ni valt IView media Pro istället för iPhoto? Är bara lite intresserad :)

iPhoto kräver lite mer av datorn än vad iView Media Pro gör.

Går att på ett enklare sätt köra flera fristående bildarkiv med iView...

Bättre funktioner för att organisera bilder i kategorier, nykelord mm.

Kör iofs. själv fortfarande med iPhoto, har inte behövt de lite mer kraftfullare funktioner som iView har än.

ChrisH skrev:
Varför har ni valt IView media Pro istället för iPhoto? Är bara lite intresserad :)

När jag valde katalogprogram för två år sedan, så var ett absolut krav att jag skulle kunna skriva ner IPTC-data i bildfilerna. Alltså att allt arbete jag lägger ner på att skriva in nyckelord och kategorier skulle följa bilden och finnas kvar när jag om tio år öppnar den i framtidens program. Vet inte om iPhoto uppfyller det idag, då gick det inte.

En annan orsak är att jag vill ha kontroll på var saker ligger på min hårddisk och själv bestämma i vilken mapp jag lägger vad. iPhoto tar för mycket egna initiativ.

Glada hälsningar!
Stina

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto