Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Organisering av foton

Produkter
(logga in för att koppla)

rampitsch

Ny medlem
Hej

Blir mitt första inlägg/fråga på forumet, så var snälla i bedömningen.

Jag riktar mig nu till era erfarenheter och proffesionism.

Jag söker ett program för att organisera alla mina foton. Har en del krav på programmet som jag tänkte rada upp.

1. Man ska kunna sätta en "tags" på foton, alltså associera fotona till olika saker, ex "familj", "mamma", "hobby" osv. Och det ska gå att sätta flera olika "tags" på samma foto.

2. Man ska kunna göra en sökning efter dessa "tags", och man ska kunna se var fotona finns (i vilken mapp de ligger i)

3. Hantera fler än 20´000 foton.

4. Kunna exportera ett sökresultat till en mapp/CD/USB mm

5. Givetvis inte förstöra, förändra mm något foto. Vill alltså inte att programmet ska ladda in filerna och göra dem till sitt filformat, utan endast att programmet håller reda på de foton som jag har i mina mappar, och hålla reda på dess "tags".

+ är om programmet kan visa thumbnails på sökresultatets foton

Hoppas ni är med på vad jag söker, och att någon av er känner till något sådant program. Är absolut beredd att betala för ett sådant här program, bara det gör vad jag önskar.

Tackar på förhand!

MVH Rampitsch

Jag skulle föreslå Adobe Lightroom.

Jag lägger in alla mina bilder i mappar enligt YYYYMMDD format på disken. Sedan importeras bilderna in i Lightroom.
Där finns skapas tumbnails och allt organiseras i en databas.
Filerna ligger kvar på sin vanliga plats.

Där taggar och och kategoriserar jag bilderna i "collections",
exempel på sådana collections är "SvartVitt", "Djur" , "Blommor"
Om jag har taggat en bild med både svartvitt och blommor hamnar den i båda kategorierna.
Jag värderar även kvalitén med stjärnor.

För att lägga ut på annat media, web eller för att ladda upp till Fotosidan gör man en "Export" på bilderna i lämplig storlek.

Att man sedan kan göra de vanligaste bildkorrigeringarna utan att behöva starta photoshop är en ännu en bonus.

Rekommenderar Scott Kelbys Lightroom 2 för digitalfotografer för att komma igång ordentligt.

Har hört flera som föreslår lightroom. Har aldrig testat det, men kanske ska ta och ladda ned testvarianten. Dock några frågor först.

* Kan man göra egna "collections"? Har en hel del foton som jag vill tagga med saker som garanterat inte finns som "mall".

* Kan man lägga in flera foton på samma gång i en kategori? Ex om jag har 20 foton som jag alla vill tagga med "fåglar" ?=

MVH Rampitsch

Har hört flera som föreslår lightroom. Har aldrig testat det, men kanske ska ta och ladda ned testvarianten. Dock några frågor först.

* Kan man göra egna "collections"? Har en hel del foton som jag vill tagga med saker som garanterat inte finns som "mall".

* Kan man lägga in flera foton på samma gång i en kategori? Ex om jag har 20 foton som jag alla vill tagga med "fåglar" ?=

MVH Rampitsch

Collections kan du skapa helt unika som du själv vill.

Keywords kan du ange redan vid importen för alla bilder som importeras, efteråt kan du välja (markera flera, enstaka) vilka bilder som skall ha ett visst keyword.

Om Du exempelvis har taggat en massa bilder med exempelvis "Flowers" gör Du en "Smart Colletion" som du ställer att den skall innehålla alla med taggen Flowers så kommer dom in där. Skulle Du importera ytterligare 80 bilder till in i Lightroom kommer dom också in där.
Det finns standard taggar men man kan hitta på egna uppsättningar själv. Kategorierna (Collections) är det också fanatasin som sätter gränser för vad dom kan.

Det finns ett överordnat begrepp "Collection Set" som kan innehålla flera Collections.

Det stor problemet är att hitta på de olika sätten man skall katgorisera på. Om jag har en kategori för Människor, En för blommor och en för Resor och jag tar en blombild på en resa.
Ska den in i både resan och blomkategorin eller båda.

Det stor problemet är att hitta på de olika sätten man skall katgorisera på. Om jag har en kategori för Människor, En för blommor och en för Resor och jag tar en blombild på en resa.
Ska den in i både resan och blomkategorin eller båda.

Låter som en bra start, men känns lite omständigt må jag säga.

Skillnaden på collections och tags är?

Har kikat runt lite granna.

Dels sneglar jag på Shoebox, som verkar ha upplägget likadant som Lightroom?

Sedan tipsade en kamrat mig om iphoto från photools.com

Vad säger ni om dessa program utifrån mina önskemål?

MVH Rampitsch

Har du kollat på Picasa? http://picasa.google.com/
Använder själv mest Mac numera men på mina windowsmaskiner har det alltid varit Picasa som gällt. Redigeringsfunktionerna är inte mycket att hurra för men om du huvudsakligen vill organisera bilder som du redan fixat till i annan mjukvara så är det kanon. Och gratis.

Nu får man väl anta att trådskaparen använder windows även om det inte framkommer men för att göra tråden matnyttig även för andra som kanske undrar så finns ju iPhoto som följer med alla nya macar eller Apple´s egna proffsprogram Aperture som väl måste räknas som Lightroom´s största konkurrent. Vilket man föredrar är nog mest en smaksak. Jag valde Aperture på grund av gränssnittet.

Sedan tipsade en kamrat mig om iphoto från photools.com

Imatch heter programmet från photools.com, väldigt kraftfullt med väl utvecklad taggning och sökning. Gjort för stora mängder data, hanterar inte bara bilder utan också video mm. Uppfyller väl dina krav, möjligen är det lite komplicerat att sätta upp allt som man vill ha det (en konsekvens av den stora frihet man har).

Har själv använd Imatch i flera år, är i princip nöjd med programmet och kan varmt rekommendera det även om jag bara nyttjar en bråkdel av dess funktioner. Trots det funderar jag på att byta över till Lightroom, inte för att det skulle vara bättre på att hantera bilder (snarare sämre) utan för integrartionen med råkonverterare och avancerade funktioner bildbehandling. Jag räknar med att kunna klara mig utan Photoshop för kanske 80% av mitt bildarbete, vilket förhoppningsvis skulle betyda att jag hinner bearbeta fler av mina bilder (jag fotograferar idag mycket mer än jag hinner ta hand om).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar