Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Organisera sina inscannade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

pstrid

Medlem
Jag söker efter ett program att hjälpa mig organisera mina inscannade bilder.

Någon som har något att rekomendera?

Jag söker efter något som är enkelt att använda, listar bilderna mha thumbnails och möjliggör sökningar. Jag önskar kunna lägga till egna attribut på bilderna som ska vara sökbara.

De program jag hittills hittat och testat gör detta, men rekomendationer från andra ger alltid ett bättre underlag.

Som en extra bonus önskar jag att programmet stödjer någon form av mappning mellan relaterade inscanningar - där jag inledningsvis scannat in alla negativ, vill jag sedan när jag scannat in en förstoring från mörkrummet kunna definiera en relation, från negativet till alla förstoringar och tvärt om - detta har jag inte hittat något som stödjer...

Alternativet blir ett eget hack, men man vet ju hur färdigt sånna projekt blir...

Rekomendationer?

Tack,
Patrik
 
Finns det något av alla dessa program som klarar av att editera EXIF-information? Alla klarar ju av att visa dem, men jag vill kunna fylla i t.ex. datum på mina inscannade bilder (nej, jag använder inte databakstycket för att fälla in gula siffror, tacksåmycket).
Hur är det med JPEG2000-stöd (som av olika anledningar är mitt favvoformat)? Det står inte omnämnt bland de ovan nämnda programmen, vilket jag förmodar innebär att de inte klarar det.

Förresten, såhär gör jag: Jag scannar bilderna i max upplösning och färgdjup, och sparar denna "råkopia" i JPEG2000 (lossy, men med högsta kvalitet), som jag bränner ner på CD (ca 4MB per bild, d.v.s. 3-4 36-rullar per CD). Vanlig JPEG går bort, eftersom jag vill behålla 48-bits färgdjup (och TIFF är för stort, man rymmer inte en rulle på en CD).
Sen sparar jag en nerkrympt kopia (skärmstorlek) i vanlig JPEG (eftersom de flesta bildvisare ännu inte begriper JPEG2000) för enkel bläddring och katalogisering (har inte bestämt mig för nåt särskilt program för organisering ännu).
 
Hej

Jag editerar datat i BreezeBrowser och genererar hemsidan från den. BreezeBrovern knoverterar även Canons råfiler till JPG/TIFF/Jpg200

Sedan "håller jag reda" på allt i Thumbsplus.


www.breezesys.com är webadressen till BreezeBrowsern.
 
Själv kör jag IMatch (www.photools.com). Mycket kraftfullt program där man kan söka med hjälp av reguljära uttryck (extremt kraftfullt i jämförelse med t ex boolean). Jpeg2000 supportas likväl som att man kan editera date and time i EXIF.
 
pstrid skrev:

Som en extra bonus önskar jag att programmet stödjer någon form av mappning mellan relaterade inscanningar - där jag inledningsvis scannat in alla negativ, vill jag sedan när jag scannat in en förstoring från mörkrummet kunna definiera en relation, från negativet till alla förstoringar och tvärt om - detta har jag inte hittat något som stödjer...

I IMatch (www.photools.com) kan du lägga till bildattribut som länkar till andra bilder.
 
Räknare

Är det någon som vet om det finns möjlighet att ge varje bild ett löpnummer (typ "räknare" i access) i några av dessa program? Jag kör portfolio 6 nu och jag saknar den funktionen tyvärr..

/A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.