Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Organisera ett arkiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fsahlstrom

Aktiv medlem
Jag har fått ett jätteprojekt att genomföra. Nämligen att ordna upp min pappas negativarkiv. Arkivet hade en ordning hos pappa, men den ordningen är nu försvunnen så jag måste börja på ruta ett. Så nu vänder jag mig till er och hoppas på lite vägledning!

I arkivet finns det alla möjliga olika sorters original:
- Dia, ramad och oramad i alla möjliga varianter på ramar i magasin, plastfickor och lådor
- Färgneg, klippta i plastfickorna från fotohandlaren samt oklippta remsor samt ett fåtal singelrutor
- Svartvita negativ i gulnade negativfickor

Allt detta vill jag förvara i pärmar på ett så bra sätt så att man även i framtiden kan ha glädje av dessa bilder. Och så ska man tydligen dela upp filmslagen så jag har en pärm för dia, en för färgneg osv. I dessa pärmar förvarar man sen bilder i speciella plastfickor för att få lite framtidssäkerhet.

Men hur ska jag montera mina negativ? Ska jag klippa upp remsorna och stoppa in alla bilder i diaramar? Ska jag byta ut ramarna så att jag har samma sort överallt? Eller ska jag låta diorna vara och bara se till att negativen hamnar i remsor om sex i nya negativfickor.

Sen är det ordningen, på en del magasin står det vad det är för resa eller för motivgrupp. Denna ordning ska sparas, lättast är väl ett separat register där jag skriver in vilka sidor och rutor i pärmarna det rör sig om. Eller ska jag skriva direkt på negativfickorna?

Och vid den framtida scanningen så är det väl lämpligt att organisera bilderna i mappar efter pärm, sida, ruta? Samt sätta nyckelord på alla bilder för sökbarheten.

Så här långt har jag kommit idag, har jag missat något väsentligt? Alla tips är välkomna så att jag kan få en så vettig ordning som möjligt som man slipper göra om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.