Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Organisera bilder med tex Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

Nixe

Medlem
Äntligen tänkte jag sätta mig och försöka få någon ordning på alla mina bilder. Idag har jag bilder till höger och vänster på hårdiskarna och olikna mappar med olika namn och ingen ordning på något.

Finns de något sätt att organisera alla bilder så dom lägger sig i en mapp med de datumet dom är tagna. Som bridge gör när man läser ifrån kameran. Jag har letat runt men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. Någon som har en bra ide på hur jag ska göra eller vad jag kan använda för program?
 
Äntligen tänkte jag sätta mig och försöka få någon ordning på alla mina bilder. Idag har jag bilder till höger och vänster på hårdiskarna och olikna mappar med olika namn och ingen ordning på något.

Finns de något sätt att organisera alla bilder så dom lägger sig i en mapp med de datumet dom är tagna. Som bridge gör när man läser ifrån kameran. Jag har letat runt men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. Någon som har en bra ide på hur jag ska göra eller vad jag kan använda för program?

Personligen så använder jag elements för att organisera bilderna (enkelt att koppla "taggar" till bilder, lägga i "album" etc.) men redigerar med CS3.

Andra lär nog peka på lightroom som ett vettigt sätt att hålla ordning på bilderna.
 
Jag använder Breeze downloader för att ladda ner bilder. Jag har ställt in det så att bilderna hamnar i en mapp efter exponeringsdatum. Du kan organisera befintliga bilder också, har dock fått fel datum om bilden redigerats.
Annars är Ligtroom ett väldigt trevligt program för att hålla reda på bilder.

Oavsett vilket program du använder så är det superviktigt att du har en bra fil/mapp-struktur. Jag har kronologi med en mapp per tagningstillfälle. Det blir flera undermappar per år. Jag namnger mappen med datum (automatiskt) och sedan en kort beskrivning, tex 2010-04-14_Teneriffa

Som jag förstår har du gamla bilder du vill sortera, risken är att du får göra det manuellt, men det är värt mycket med en bra struktur så du hittar dina bilder lätt. Tack vare att jag hade en bra struktur på mina bilder var det bara att importera gamla bilder jag tagit innan jag skaffade Lightroom.

Lycka till, och fundera ut en bra filstruktur innan du börjar!
 
Nu undrar jag varför det är så super viktiget med mappstrukturen på hårddisken?

Hela idén med Lightroom, Bridge, sorteringsfunktinen i Elements osv är ju att man inte ska behöva fundera så mycket på just mapparna. Har man en mapp struktur ska den vara enkel och kunna hanteras automagiskt av programmet när man gör importen annars kommer man att göra fel vid importen och så fallerar hela ide´n med den fina strukturen på disken.

Resten av sorteringen map helger/personer/motiv/bemerkelsedagar etc görs med "taggar" metadata i sorteringsprogrammet.
 
Jag testade nyss Lightrom men de ville verkligen inte samarbeta. Jag har filer som va skapade 2008-04-29 som hamnade i mappen 2010-04-03. De såg bra ut från början men de strulade verkligen till de en hel del. Någon som vet varför de blev så här?`
Nu ska jag testa Elements och se om de fungerar bättre. Eller kanske ska testa Lottas förslag, de verkar enkelt och smidigt.
 
Jag kör kronologisk mappstruktur. År, kvartal, datum och med en enkel beskrivning för varje datum. Ungefär som nån ovan skrev.I Bridge taggar jag bilderna. Använder gratisprogrammet XNView för att söka på de keywords jag satt i Bridge.

En väldigt enkel lösning, och säkert väldigt omodern. Men det funkar för mig, och jag har hyfsat lätt att hitta runt bland bilderna. Samma struktur på externa backupdiskar.

Jag använder inte Lightroom, och gillade det inte alls när jag provade för några år sen. Fast där är jag förstås i skriande minoritet. Men en så här enkel lösning kan faktiskt räcka för en del av oss.
 
Nu undrar jag varför det är så super viktiget med mappstrukturen på hårddisken?

Det är sant att LR och Elements håller reda på var dina bilder ligger, men om du tex behöver flytta bilder för att hårdisken är full går det med ett fåtal klick om du har en trädstruktur med undermappar. LR känner igen sökvägen till bilderna, så det räcker med att du pekar ut var toppmappen ligger efter en flytt så hittar LR alla undermappar. Annars måste du peka om mapp för mapp, ett tidsödande jobb.
Jag har testat Elements lite, men är inte vän med sorteraren.

Det är bekvämt att kunna hitta bilder utan att behöva använda ett program. Bridge är en browser och håller *inte* reda på var filerna ligger. När du bläddrar i bridge är det lättare att hitta med en bra struktur.

Hoppas jag lyckats förmedla varför det är så viktigt. Jag har arbetat med datorer i över 20 år och har träffat många fotografer som har svårt för filhantering och veta var och hur bilderna hamnar där dom gör.

Mvh Lise-Lott
 
Jag testade nyss Lightrom men de ville verkligen inte samarbeta. Jag har filer som va skapade 2008-04-29 som hamnade i mappen 2010-04-03. De såg bra ut från början men de strulade verkligen till de en hel del. Någon som vet varför de blev så här?`
Nu ska jag testa Elements och se om de fungerar bättre. Eller kanske ska testa Lottas förslag, de verkar enkelt och smidigt.

Hur gjorde du i LR? Låter som du kopierat från en mapp till en annan. Titta på metadata i filerna som skapades för drygt två år sedan. Gissar att du gjort något 2010-04-03 och att LR använt det datumet när mappen skapats. Det är det problemet jag nämnde att jag råkat ut för.
Programmen är bäst på att hantera helt nytagna bilder. Det är mycket svårare att sortera om gamla mappar på hårddisken.
Jag tror att du får samma resultat med Elements. Vilket program du sen använder beror lite på hur mycket bilder du har att hantera. LR tar ett tag att komma in i, men är suveränt om man har många bilder.
 
Jag är helt med dig Lotta, en bra struktur är viktigt. De är ju de jag inte har haft fram tills nu, eller mer exakt så har jag haft bra struktur fast på många olika sätt och många olika mappar :)
De va inte så att bilden va behandlad 2010-04-03 utan den va orörd sen den togs. Men jag hittade felet varför de blev som de blev. Detta måste ha snurrat till sig lite när jag bytt kamera under årens gång tror jag. För de fanns många äldre jpg filer med samma namn som många nya raw filer. Då bestämde sig LR för att lägga ihop dom i samma mapp, därför misstämde de så. Men nu är de fixat och jag börjar få en bra struktur på de hela. Många kort att gå igenom bara...
 
För de fanns många äldre jpg filer med samma namn som många nya raw filer.

För att undvika att få samma namn på filer så lägger jag alltid till fotograferingsdatum som prefix i filnamnet. Enkelt att köra en "batch rename" i t ex Bridge m fl program.
 
Ok, så Bridge är "bara" en browser och håller inte reda på filerna.
Har aldrig använt Bridge utan RawShooter som sedan Adobe köpte upp och skapade LR från. Så nu är jag eMac dom som jobbar nästan enbart i LR med lite uthopp i PS vid behov.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.