Advertisement

Annons

ORF konverterat till DNG - några problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan_json

Avslutat medlemskap
Undrar lite över om det finns någon risk att "tappa" något av ursprungsinformationen i raw-filen om man konverterar en ORF till DNG? Och om så är fallet: vad?

Vill kunna fortsätta använda RawShooter i mitt arbetsflöde även om jag uppgraderar mig till en E-3.
 
Senast ändrad:
Jag stod inför ditt val för ca 2 år sedan.
SÅ jag gjorde några tester på olika bilder med olika kontrast och färg. Jag kunde inte se någon som helst skilnad. Oavsett om jag zommade i bildskärmen och printade.
Enligt Adobe ska det inte var någon förlust av data. Utan bara att "kortare språk".

Jag valde därför att alltid konvertera till DNG.
Jag hoppas det är mer framtidssäkert än ORF.
Låt oss säga att din databas i en framtid kommer att ärvas av dina barn om ca 50 år. Kommer programtillverkarna att bygga in stöd för en så gammal kamer som E3:an då är? kanske, kanske inte.
Jag tror det är större chans att DNG lever vidare.

Men tillbaka till din fråga. Jag gjorde om samma test i höstas när jag bytte till E410. Samma resultat: Jag kunde inte upptäcka någon som helst skilnad. Varken vid zomning i bildskärm eller printning.

Vid första testen använde jag Pixmantec Rawshoter. Vida andra testet använde jag Lightroom.

Jag vill inte ge dig något råd, då jag inte är expert på filformat. Utan berättar bara min erfarenhet: Ingen skillnad som jag kan upptäcka hur noga jag än tittade. Printarna kontrollerade jag till och med i mikroskop utan att kunna se någon skilnad.

Valet är ditt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.