Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oredigerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

sprellelina

Aktiv medlem
Hej nu är jag lite i tvilel.
Jag har fått förfrågan om att ta bilder till ett bröllop, men...

Paret önskar hela paketet med bilder, oredigerade.
Det känns inte helt bra att ge ifrån sig alla skräpbilder också för det blir ju alltid en del av dom också.Jag vet inte om det är för att spara pengar men dom vill redigera själva säger dom. Och jag har ingen aning om hur drivna dom är.

Vad tycker ni, är det en stor tabbe att göra det?
Och pris isåfall för bara fotograferingen? Jag brukar ligga på paket på 3000-5000, men det känns som att jag inte kan gå ned så mycket ändå...
 
Nu arbetar inte jag som fotograf men jag har ställt upp ideellt som fotograf några enstaka gånger. Personligen hade jag aldrig lämnat ifrån mig bilder som jag inte var åtmisntone någorlunda nöjd med. För mig kräver det ett urval av bilder och grundläggande redigering.
 
Jag hade inte heller lämnat ifrån mig helt oredigerade bilder. Om de gör ett taffligt jobb med efterarbetet är det ändå du som står som fotograf och folk kommer att tro att du tagit risiga bilder.

Så tycker jag.
 
sprellelina skrev:
Hej nu är jag lite i tvilel.
Jag har fått förfrågan om att ta bilder till ett bröllop, men...

Paret önskar hela paketet med bilder, oredigerade.
Det känns inte helt bra att ge ifrån sig alla skräpbilder också för det blir ju alltid en del av dom också.Jag vet inte om det är för att spara pengar men dom vill redigera själva säger dom. Och jag har ingen aning om hur drivna dom är.

Vad tycker ni, är det en stor tabbe att göra det?
Och pris isåfall för bara fotograferingen? Jag brukar ligga på paket på 3000-5000, men det känns som att jag inte kan gå ned så mycket ändå...

Du tror inte att paret egentligen menade "omanipulerade" bilder?
 
Vilket ovanligt förslag. Det är inte så att nån av parterna är duktig på efterarbete och vill spara rawfilerna eller nån sån grej då.. kanske vill snåla in på nån kostnad från dig.
 
Ja nu verkade det som att dom var duktiga, så kanske jag ska ta uppdraget ändå. Men en grovsortering kommer jag att göra ändå. dom önskar bilderna i raw....
Dom jobbade i aperture, vad är det för något?
 
Instämmer med Calle och Martin: Det skulle jag aldrig göra. Visst, de kan få titta igenom bilderna tillsammans med mig på en dator, men det är jag som väljer och vrakar (och fixar till) bilderna.
 
Det är en rawkonverterare, inget man använder för att redigera bilder sådär jättelångt i men det är väl upp till var o en hur man vill bearbeta sina bilder.

Jag hade nog oxå velat ha rawfilerna från fotografen som fotade mitt eget bröllop om jag hade som intresse att redigera bilder.

Du får väl göra klart för dom att dom inte ska sammankoppla deras redigerade bilder med dig utan att tydligt framställa att dom själv skött redigeringen åtminstone.
 
Hm hm, blir så i tvivel och jag ska ha möte med dom imorgon....

Verkar som ni andra inte tycker att jag ska gå med på det...
gggr, make me do the right thing, haha
 
Jag vill inte få dig att göra nåt du inte borde nu. Jag håller definitivt med om att man säljer en produkt och sig själv och sina bilder som ett varumärke.
Men o andra sidan. Dom absolut bästa bilderna jag tagit, vad jag än gör med dom i efterarbetet så blir dom sämre, dom är fulländade nästan direkt från kameran. Förutom lite skärpning och brusreducering då.

Du kanske kunde ta extra betalt för att skicka med rawfiler, men ändå ha dina redigerade som basprodukt. Samtidigt låta dom skriva under nånting så dom inte får använda sina redigeringar i ditt namn.

Det är samtidigt viktigt att du inte velar i fråga om det där direkt mot kunden.

Anledningen att jag tycker det vore en schyst grej med rawfiler är att jag själv skulle vilja ha dom från mitt eget bröllop.
Om det är en person som är galen i att redigera bilder så kommer den säkert redigera dina redigerade bilder ändå, och då blir kontentan densamma. Men jag tycker nog du ska redigera bilderna och leverera produkten såsom du själv är nöjd med den, och givetvis gallra ur och endast sälja vidare dom bilderna du är nöjd med. Du tömmer ju inte bara minneskortet på deras dator och tar pengarna.
 
Intressant, jag har faktiskt fått exakt en sådan förfrågan en bit in i prisdiskussionen. Så det var nog mest för att pruta. Sen kan jag iofs förstå att de som tycker sig vara kunniga på området kan tycka det är kul att kunna göra vad de vill med bilderna.

För min del krockade två bröllop, så det blev inget av med just detta par. Men jag skulle nog undvika att lämna ifrån mig råfiler, mest för att de är så långt ifrån så bra de kan bli efter lite arbete.

Alltid svårt att ta betalt av små företag och privatpersoner, men de kommer nog tyvärr inte bli så nöjda som de skulle kunna bli om du ger dem obearbetade bilder, även om de sparar några kronor. Och då är de inte bra som referenser heller.
 
Hej Ewelina!

Jadu... Jag märker ganska direk att du lider av samma "problem" som alla andra i din situation. Du vill egentligen göra jobbet och försöker därmed få så många argument som möjligt för att göra jobbet fast du vet innerst inne att det är fel.

Som amatör så är det ju självklart att det är jätteroligt att få plåta åt andra och dessutom få pengar för det. Men det är ofta dessa personer som går på minorna eftersom dom blir bländade av det possitiva.

Mitt råd är:

1. ALDRIG NÅGONSIN släppa RAW filerna. ALDRIG! Inte ens om du plåtar åt värdens bästa fotograf som är kung på redigering. ALDRIG släppa RAW filen. Detta av ett flertal anledningar. Inte minst att detta är i slutänden det enda beviset du har att det är du som tagit bilden.

Jag säger det igen eftersom du bor i Norge, ALDRIG SLÄPPA RAW filen!!

2. Vill du plåta och ge bort alla bilder inkl skitbilderna så go ahead, inte för att jag kan se någon som helt poäng till att gå med på en sådan deal. Tänk också på att din trovärdighet som fotograf, yrkesutövare försvinner om du går med på en massa konstiga saker. Ingen kommer tacka dig efteråt.

Gör klart för kunderna att det som gäller är det du säger, men givetvis att du försöker lyssna på deras önskemål.

Du måste våga kunna tacka nej till ett jobb. Det är där problemet ligger. DU vågar inte säga ifrån med risken att dom inte vill ha dig. Du vill så gärna göra detta. men tro mig, det är inte värt det.

Ge dom istället en kontaktkarta på bilder som du har fixat till, och bilder som är ok utan redigering. En kontaktkarta med kanske 100 bilder. Givetvis är bilderna mycket små och i tryckt format, ev på webben i litet format och taskig upplösning.

Sedan får dom välja fritt efter det antal ni gort upp om och du redigerar dessa och sedan levererar.

Tips: Säg för guds skull inte att "Ni får alla bilder ni tycker blev bra"

Då kommer dom ta rubbet. Gör upp innan att ni får 10 bilder, eller 20 eller något sådant. Ni får välja utifrån det. Väljer dom 21 bilder så är det väl ok...

Men du måste våga säga ifrån, det vinner du på i längden och är mer seriöst. Det viktigaste är trots allt att leverera utsökta bilder! Det är därför dom frågade dig!
 
Tack, jag tror jag behövde den. Jag sa precis till min sambo, det du skrev; att jag måste sluta vara så mesig och våga riskera ett uppdrag.

Vi ska ha ett möte imorgon där jag ska diskutera dette. Jag kommer ge dem renfixade bilder, alltså beskurna, riktig vitbalans osv vidare men småpillet kan dom ju få fixa själva.

Har en dålig egenskap i sånna här sammanhäng; jag är för snäll....men det är det slut på nu! Hahaha
 
Glöm aldrig detta, det existerar ingen bild förrän du är klar med den. Innan fotografen är klar med bilden så finns den inte.. Det är som att be en konstnär lämna ifrån sig något halvfärdigt! Jag känner mig faktiskt både kränkt och förnedrad när folk inte vill förstå att dom inte kan få alla exponeringar.. Usch för vanligt folk! Företagen är iofs inte mycket bättre. Well, då får de be en annan fotograf!
 
Det här stöter frun på rätt ofta. Hon är ju lite diplomatisk och inser att en sån här kund kan man iallafall inte sälja papperskopior för specielt många kronor till. När de vill ha bilderna på skiva (givetvis med alla rättigheter) säger hon inte nej. Men istället för några tusen som fotograferingen och ett album skulle kosta så begär hon 20-30 tusen. Ingen har nappat hittils...
 
Jag får den frågan ibland, men jag skulle ALDRIG lämna ifrån mig oredigerade bilder. Fotografens yrkesskicklighet och det man betalar för ligger delvis i redigeringsarbetet.

Några problem som kan uppstå om man lämnar ifrån sig oredigerat är att de tror att bilderna ska se ut som de redigerade du har visat upp, och de gör de inte!
Brudparet kan förmodligen ingenting om redigering och kan "förstöra" bilderna totalt och sen får du som fotograf stå med ditt namn på dessa bilder. Över lag är det ingen bra reklam för dig och leder knappast inte till fler jobb.
 
Sortering och efterbearbetning ser jag som en stor del av det konstnärliga arbetet. Konstigt att släppa en sån del.

Det räcker som argument för att jag inte skulle göra det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.