Annons

ordentligt betalt en gang for alla?

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
ok, detta ar typ femtioelfte gangen fragan kommer upp.

jag jobbar heltid som fotograf och journalist men mest i spanien.
jag kanner dock nu att jag vill ta betalt pa ett rattvist satt de jobb jag tar.
och da bland annat de jag gor i sverige.
men om jag ska folja prislistan blir det ju en jakla massa pengar... jag kan liksom inte riktigt MED...O/ hm...

t ex:
ett jobb jag gor varje ar:
for en statlig inrattning (sthlms stad narmare bestamt)

jag medverkar 4 dagar pa en massa eller vad man ska kalla det, och sen sammanstaller jag text och bild och gor dessutom layoten till en folder som skickas ut till alla medlemmar.
hittills har jag tagit 10 000 kr for allt. kanske kan tyckas mycket, men ska man folja prislistan, (de officiella som jag ej minns namnet pa men har hemma,) blir det betydligt mer. oavsett om jag tar dags eller timbetalning.

ska papekas att detta inte enbart ar fotograferande, utan ocksa journalistiskt textarbete och efterarbete inom respektive omraden.

vad skulle ni kalla ett rimligt pris pa det?
inga halv-svar tack, som att "folja prislistan", min fraga galler just till vilken grans man ska folja prislistan.

om man nu tycker att man ar profesionell och tycker att ens jobb ar vart att betalas utifran profesionella kriterier?

kanske lite kranglig fraga. eller kanske egentligen inte.

tacksam for svar,

mvh

sara

Hmm alltså.. uppdragsfotografering där bilderna skall användas till ett specifikt ändamål samt därtill redigeringsarbete och layout. Säg 5 arbetsdagar totalt á 8-10 timmar?

Vill man kunna lyfta en hygglig lön så bör du debitera ca 12000 kr för en arbetsvecka. Men sen ska naturligtvis utrustningen betalas (jo, den går sönder/behöver repareras någon gång i framtiden). Jag skulle vilja säga 20000 + moms. BLF säger det dubbla, men det är ju rekommendationer. Det är alltid en avvägning mellan om man får jobbet, och om man ska klara sig på det. Vad är alternativet?

10000 är ingenting för 4-5 dagars jobb..

Jag tar 500 kr/h, vilket i ditt fall här skulle rendera i en räkning på någonstans runt de 20000 kronorna.

tack for snabbt och bra svar!
shit, 20 000kr hade varit riktigt nice...O)
det ar val det man far gora helt enkelt....
jag tror ocksa att man far ta betalt lite grann beroende pa kund, men i det har fallet ar det ju en statlig inrattning som jag forestaller mig inte ar
ur-fattiga....... sa det ar val sa det maste vara.

svaret kanske blir att de kan fa ngn att gora jobbet for halften ungefar... det ar ju som alltid. det finns ju alltid folk som ar beradda att jobba for lite billigare... men det ar en jattesvar fraga.. dessutom aker jag till sverige enbart for detta jobbet och det vet man om, men det har liksom inte heller kommit upp konstnader for flygbiljett, etc....

ok, men jag far val helt enkelt lagga upp en bra offert och fa dessa 20 lakan att verka trovardiga...O) for det ar de ju egentligen, men som sagt, det ar svart att satta ett pris som ar rattvist utan att kanna sig alltfor "dyr".

ok, tack igen for svaret.

Jag tar 2500:- (+moms) för ett bokomslag med bild som jag tar. Då räknar jag 2000:- för bilden och 500:- för jobbet med omslaget. Då är det långt mindre upplaga än vad du har på dina saker. När jag väl tagit bilden (vilket iof kan ta ens stund att komma på) så är det mindre än en timmes jobb.Dina 10 000 låter väldigt lite.

sara gust skrev:
tack for snabbt och bra svar!
shit, 20 000kr hade varit riktigt nice...O)
det ar val det man far gora helt enkelt....
.........................
ok, men jag far val helt enkelt lagga upp en bra offert och fa dessa 20 lakan att verka trovardiga...O) for det ar de ju egentligen, men som sagt, det ar svart att satta ett pris som ar rattvist utan att kanna sig alltfor "dyr".

ok, tack igen for svaret.

Hmmm...är det faturan som skal göra dessa 20 lakan trovärdiga....eller är det månne resultatet av jobbet......
Om din kund har köpt ett scoop, kann du 10-dubbla priset.
Hur har du tänkt att vi här kann värdsetta ditt jobb; som vi inte har sett?
Jag undrar..Erik J

Även om du skulle vara bosatt i Stockholm så är 10 000 kr ALLDELES för billigt. Det är rent av skamligt lågt!

Jag gör liknande uppdrag som dig och är själv rätt dålig på att ta betalt men försöker hålla ett minimi av 600 kr/tim. Priserna måste givetvis anpassas efter respektive marknad, men jag har svårt att tro att Stockholm inte tål 500-600 kr timmen

Om du följer Jespers råd och lägger dig på det dubbla så börjar du i alla fall närma dig en någorlunda rimlig nivå med tanke på arbetsinsats.

20 000 kr skulle jag nog säga fortfarande är ett riktigt fynd för Sthlms Stad. Med tanke på att du dessutom flyger till Sverige för att göra jobbet så skulle jag inte gå under 25 000 kr.

Jag förstår dock att det kommer att bli problem att helt plötsligt mer än dubbla priset. Tur att du har goda argument; den totala arbetstiden och dina resekostnader. Din mångsidighet är också en fördel. Om uppdraget skulle fördelas ut på fler personer (fotograf, skribent och formgivare) så gissar jag att det totala priset skulle stiga.

Visst kanske uppdragsgivaren drar åt sig öronen och hotar med att välja någon annan, men du har i alla fall en jättefördel - dom vet vad dom får om dom anlitar dig. Skulle dom trots allt välja att hitta någon annan stackare som gör jobbet för 10 000 så skulle jag definitivt låta dom göra det ...

När du lämnar din offert (på 20-25 tkr) så är det viktigt att du specificerar de antal timmar du uppskattar att du kommer att lägga ner.

Någonting i stil med: "I offerten ingår textproduktion, fotografering, bildbehandling samt layout av folder i samband med mässa.

(Vill du vara extra tydlig kan du specificera varje del för sig;
Närvaro vid event (text, foto) - x timmar
Textproduktion - x timmar
Bildredigering - x timmar
Formgivning och layout - x timmar)

Totalt 40 tim á 600 kr/tim. 24 000 kr

Släng gärna in någonstans att reskostnaden också ingår i det offererade priset (om det nu ska göra det...).

Lycka till!

/Maria (som lånar sambons inloggning)

Visst!!!

I spec:en kann det ju stå:
Jobbet : 2K
Idé : 5K
KnowHow :20K

Eller; menar ni at antalet timmar försvarar priset?
Erik J

PS. Så ni "Värdens bästa land" på TV i dag? DS

Om vi förutsätter att kunden är nöjd med tidigare jobb så är det ju inte så svårt att räkna på vad som behöver tas ut för att försvara en normal lön där alla utgiter inkl. utrustning och resor ingår. Vi pratar ju om en hel veckas jobb plus resor.

Utan att kunna något om branchen tycker jag också att 10 000 kr låter väldigt lågt.
Exempel från annat område: Jag jobbar för ett statligt institut (dock inte svenskt) och skickade strax före jul iväg en grej på reparation (mätelektronik). Priset för service och kalibrering var £3486 ex. dyrare reservdelar, dvs ungefär 50 000 kr. Det tog gissningsvis lite drygt en dag att reparera.
Jag har också hyrt in konsulter ett par gånger, två personer i en dag kostar ca £1500-2000+utlägg, återigen prisvärt om de löser en problem som skulle ta oss flera dagar att åtgärda.

Min poäng är att ingen höjer på ögonbrynen om en konsult inom något annat område tar £1000 per dag så länge han/hon gör ett bra jobb så varför skulle en fotograf ta så mycket mindre betalt?

Risken är nog snarare att potentiella kunder börjar undra varför du är så billig...

Re: Visst!!!

fujicanon skrev:

Eller; menar ni at antalet timmar försvarar priset?

Precis... 5 arbetsdagar á 8 timmar = 40 timmar x 500:- = 20000:- + ev tillkommande resekostnader.

Man måste skilja på bildförsäljning och tjänster. I det här fallet så är det en tjänst som skall utföras. Bilden är en biprodukt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar