ANNONS
Annons

Orange filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Kanske fel forum att fråga i men jag tror man får bättre svar av nån som håller på med analogt sv/v foto.

Hej hej.

Inhandlade ett Nikkor orange filter idag, och nu undrar jag om man måste korrigera exponeringen med filtret.
Läste nämligen på Ilfords sida att man bör överexponera 1 steg med orangefilter. Tycker ni det låter rimligt?

Sen blev det också ett avtonat och ett polarisations filter från cokin.

Är det nån ide att använda ett polarisations filter till svartvitt och till sist kan man både använda orange och pol. på samma gång?

Kunde ju prova mig fram men film är ju inte gratis idag så lika bra att prova fråga här först.
 
Om du mäter med kamerans strålgångsljusmätare, så mäts ljuset genom filtret och du får kompensation automatiskt. Om du använder en separat mätare måste du kompensera. Det brukar stå på filtret hur mycket. T ex 2X för 1 steg, 4X för 2 steg etc. Mitt gulorange filter från B+W är märkt 4X och man skall alltså kompensera 2 steg. Sen kan olika filmer vara olika känsliga för orange ljus, så man kan ibland få kompensera olika beroende på filmsort.

Polfiltrets effekt att göra blå himmel mörkare, får man med SV film även med orangefilter. Men för att ta bort reflexer i ickemetalliska ytor kan ett polfilter vara användbart även för SV.

Jag ser ingen större vits med att använda båda filtren samtidigt.

Olle
 
Senast ändrad:
Tack Olle för dit svar.

Åkte ut till skärgården och drog av ebn rulle Rollei pan 25 för att prova. Får framkalla rullen i helgen så får vi se hur det blev.
 
Filmen är framkallad och några kopior gjorda, eftersom det var lite mulet väder så kom väl inte filtret fram maximalt men kan tycka mig se skillnader mellan testbilderna. Däremot var ju polfiltret riktigt bra, hade inte trot att de tog bort reflexer i vattnet så pass bra. Det borde man ha skaffat för länge sen! ;)
 
Jag använder inte orangefilter så mycket för att mörka ner den blå himlen, utan mer för att minska effekten av blådis vid t.ex. landskapsbilder. Orangefiltret gör då bilderna skarpare, och detaljer syns tydligare.

Man skall inte överexponera när man använder filter, utan kompensera för ljusbortfallet så att man får samma exponering med filter som han hade fått utan.

Polfilter kan göra himlen mörkare, men det beror på var solen befinner sig (åt vilket håll ljuset är polariserat). Fotograferar man åt "fel" håll så kanske himlen bara blir mörkare på halva eller en fjärdedel av bilden, vilket inte är snyggt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.