Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optiskt fenomen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
eller har jag klantat mig? Tog några motljusbilder i går kväll och på tre av dem uppträder en "extrasol" som på exemplet nedan. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med en förklaring om vad det beror på? Mig (knappast troligt,va)? Objektivet? Båda? Jag använde en 300D med sigma 18-55 DC.

Bilagor

• fenomen.jpg
    fenomen.jpg
    23.8 KB · Visningar: 271
Hejsan,

Det är vad som brukar hända när man tar ett kort fakt på solen, eftersom ljuset passerar ett antal glas-element bryts det på olika sätt. Detta är en såkallad lens flare, Den bildas eftersom ljuset bryts i olika vinklar och studsar inne i objektvet.

De dyrare objektiven ger oftast inte dessa som många tycker, fula effekter.. :D

MvH
Martin!

Tack ska ni ha!

Jag hade väl mina misstankar att det var någon sorts reflex. Skönt att det inte var mitt fel..;)
Bara att ge sig ut på jakt efter nya gluggar då. Eller lära sig mer om PS alla möjligheter...

ANNONS