cls
Aktiv medlem
Hej, fick en eftermiddag med klart väder och gav mig ut för att fota fullmånen på väg upp. Det var väl egentligen inga konstigheter med det, men jag lade märke till nåt jag aldrig reflekterat över tidigare. (Å andra sidan har jag inte sett månen glida upp ur vattnet särskilt många gånger.) På väg upp ser det ut som om månen gör nån form av celldelning och blir två st. Den ena fortsätter uppåt medan den andra åker ner igen. (Jag var helt nykter och har det dessutom på bild.)
Jag blir ju såklart nyfiken på att begripa mig på det här. Jag förmodar ju att det är nån reflektion men varför blir den inte i vattnet utan istället en bit över horisonten? Är det nån som kan förklara någorlunda kortfattat eller tipsa om nån länk så vore jag tacksam.
Jag bifogar en liten serie som visar ungefär hur jag menar.
Jag blir ju såklart nyfiken på att begripa mig på det här. Jag förmodar ju att det är nån reflektion men varför blir den inte i vattnet utan istället en bit över horisonten? Är det nån som kan förklara någorlunda kortfattat eller tipsa om nån länk så vore jag tacksam.
Jag bifogar en liten serie som visar ungefär hur jag menar.