Annons

Optiska problem, bild av månen

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Bifogar en bild (utsnitt) med "spökmåne", d.v.s. månen är centrerad i bilden, medan någon slags reflektion syns längre upp till vänster.

Vad är felet? Det handlar om en ganska billig Nikkor-zoom (Af 35-70 3,3-4,5) med ett B&W UV-filter monterat. Kameran var en Nikon D100.

Flera bilder från samma tillfälle har liknande felaktigheter. Vad skall jag göra för att undvika detta? Köpa bättre objektiv? Motljusskydd?

Tack på förhand!

/Micha

P.s. Lade detta i "Klassiskt" trots att det handlar om en digitalkamera. Antar att det är ett objektiv-relaterat problem.
 
Det ser ut som en linsreflex (flare på engelska), dessa är inte helt ovanliga i motljussituationer som den här. Även om en fettfläck skulle kunna ge ett liknande resultat. Zoomobjektiv är dessutom vanligen känsligare än objektiv med fast brännvidd, p.g.a. det större antalet linser i deras konstruktion (fler ytor där reflexen kan uppstå).

Så hur undviker vi linsreflexerna?

Ett motljusskydd skulle inte ha någon effekt i en situation som denna (det har dock stor effekt så fort ljuskällan är utanför bild).

Bättre optik ger ofta bättre resultat, då tillverkarna gör mer för att minska linsreflexerna i dyra objektiv, men det är ingen absolut garanti.

Objektiv med enkare konstruktion (dvs. färre linser) ger ofta bättre resultat. Prova med normalobjektivet istället för zoomen nästa gång.

Till sist kan du prova med att blända ned objektivet mer, med lite tur finns reflexen i utkanten an någon lins.

/Daniel
 
Tack för svaret Daniel!
Det där med att blända ner lät intressant! Bilden är tagen med bländare 3,3, största med denna lins. Du kanske är något på spåret..! ;-)
Testar det nästa gång!
Än en gång; tack!
/Micha
 
Ta av UV-filtret och se till att ha en i övrigt ren optik. Detta brukar vara vanligt vid montering av 2 eller fler filter..."ghosts" men kan som tidigare sagts även förekomma pga. smuts, fett etc. på antingen egna optiken eller monterat filter....(har fixat ett gäng likadana bilder själv....:-/)
 
Pisces72 skrev:
Ta av UV-filtret och se till att ha en i övrigt ren optik. Detta brukar vara vanligt vid montering av 2 eller fler filter..."ghosts" men kan som tidigare sagts även förekomma pga. smuts, fett etc. på antingen egna optiken eller monterat filter....(har fixat ett gäng likadana bilder själv....:-/)
---------
Ok, tack! Nästa gång kränger jag också av filtret!
/Micha
 
michap skrev:
---------
Ok, tack! Nästa gång kränger jag också av filtret!
/Micha

se till att du inte får för lång slutartid. Annars kan du få en avlång måne :eek:)

Månen rör sig ganska snabbt. Jag kommer dock inte ihåg vilken slutartid man borde ha för att få en skarp måne. Men det kanske någon annan kan?

/Jonas
 
budda skrev:
se till att du inte får för lång slutartid. Annars kan du få en avlång måne :eek:)

Månen rör sig ganska snabbt. Jag kommer dock inte ihåg vilken slutartid man borde ha för att få en skarp måne. Men det kanske någon annan kan?

/Jonas
Hm. 1/4 tror jag! ;-)
/Micha
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.