Annons

Optisk slav blixt och ttl

Produkter
(logga in för att koppla)

thefotografen

Aktiv medlem
Denna uppsättning är det jag vill få att funka men det saknas en viktig detalj:

Jag använder en Canon 7D som med ljus(blixten) trådlöst styr en fristående Canon 430 EX2 som använder TTL för att belysa en modell. Så långt funkar allt som det ska.

Sedan har jag ett par gamla dumma blixtar som jag ställer in manuellt för att belysa bakgrunden samt hårljus. Dessa blixtar vill jag trigga med optiska slavutlösare. Men när jag gör det så blixtrar det för tidigt pga min kameras kommunikation med min 430 blixt samt dess TTL.

Min fråga är: Hur kan man blanda nya TTL speedlights med gamla blixtar utan att gå över till manuellt läge i speedlightsen?

Är det någon som vet några bra optiska slavutlösare som funkar i detta läge?

Jag skulle också vilja ha en optisk slavtriggare som klara förblixtar för mitt sony/minolta-system.

Lätt att bygga själv men jag har inte orkat göra det än.

Med den uppställning du har idag kan du inte ens göra det om du går över till manuell inställning på slavblixten (430 EX II). I och med att du styr med kamerans inbyggda blixt skickas det styrblixtar även i manuellt läge, om än färre än när man kör E-TTL.

IFall ni fotar produkter/stilleben så fungerar det att först använda FEL-knappen för blixtljusmätning. Då skickas förblixten för TTL ut när du trycker knappen och löser ut slavblixtarna.
Vänta sedan tills slavblilxtarna laddat upp igen.
Sedan när du tar bilden skickas ingen ny förblixt utan slavarna tänds av den riktiga blixten när exponeringen tas.

Detta fungerar i alla fall när man har E-TTL-blixten direkt på kameran, kanske blir knas med det trådlösa systemet inblandat...

Annars är radiotriggers till slavarna ett bra alternativt. Med de nya pocketwizards är det enkelt att blanda E-TTL och dumma blixtar, men de är ganska dyra...

Med det trådlösa á la inbyggt i 7D fungerar inte FEL heller, för det kommer likväl en styrblixt före bilden. Den måste ju berätta om resultatet av FEL för slavarna, innan bilden tas.

Det finns billiga slavblixtmottagare på ebay som ska fixa fördröjd blixt, har en liggande men jag har inte testat om den fungerar.

Det som förvärrar/förvirrar saken är att vi egentligen talar om två olika saker som om det vore samma: Förblixtar å ena sidan och den trådlösa kommunikationen å den andra. Även om kommunikationen vid trådlöst sker med blixtar före exponeringen skulle man kanske kalla dem något annat...

En "riktig" förblixt skickas ut av en blixt för att kameran skall kunna avgöra exponeringen, och så här långt har saken ingenting med trådlös ttl att göra. Sådana är, för allt vad jag vet, samma till antalet varje gång detta sker, och därför skulle man ihop med detta på en annan blixt kunna använda sig av en slavcell som kan läras eller programmeras till att ignorera ett i förväg givet antal förblixtar. Det finns lösa slavceller som kan ställas in för detta, och bl.a. Elinchroms BX-Ri blixtar kan också läras genom att de räknar hur många blixtar som kommer och ställer in sig på att trigga på den sista.

Den trådlösa kommunikationen, som också sker med blixtar före exponeringen, är däremot mer opålitliga till antalet. Möjligen kan olika märken vara mer eller mindre opålitliga från gång till gång, men det verkar alltså inte vara möjligt att på förhand lära en slavcell hur många gånger det blixtrar eftersom man inte säkert vet det. Å när kommunikationen väl är klar så kommer det ju en "riktigt" förblixt också...

Så i korthet kan man nog säga att vid trådlös ttl så kan man glömma slavceller, och om man måste ha slavceller så är det manuellt som gäller men att det kan fungera även om kameran skickar ut förblixtar som man inte kan stänga av om man har rätt slags slavceller.

... ingenting med trådlös ttl att göra.
Det som här avses är alltså trådlös styrning, inte trådlös TTL. Trådlös styrning kan fortfarande köra blixtarna manuellt.
Canon blixtrar ut två bytes för varje förblixt (vid E-TTL) och fem bytes med styrinformation precis för själva exponeringen.

Måste man veta antalet blixtar. Borde det inte räcka med att veta tiden mellan första förblixten till att slutaren öppnas? Om den tiden nu är konstant det vill säga.

Är det inte enklare att plocka upp ett par billiga 420EX från annonser på Blocket eller Fotosidan?

Enklare är det kanske men det löser inte mitt problem. Då får jag bara fler blixtrar och de gamla ligger fortfarande och skaver... Sedan var det ju det där med att hitta några 420EX att köpa och finns de så vill folk ha runt 1500 spänn för de där gamla blinkmaskinerna.

Är det verkligen ingen mer som har detta problem eller en lösning på det.

Enklare är det kanske men det löser inte mitt problem. Då får jag bara fler blixtrar och de gamla ligger fortfarande och skaver... Sedan var det ju det där med att hitta några 420EX att köpa och finns de så vill folk ha runt 1500 spänn för de där gamla blinkmaskinerna.

Är det verkligen ingen mer som har detta problem eller en lösning på det.

radiosändare är lösningen. men dyr sådan. hade samma problem som du. sålde de gamla o köpte nya.

Lösning kanske...

Nu tror jag att jag har hittat en lösning på problemet.
Jag testade att styra min 430EX trådlöst (användandes av ttl) via Canon 7D kamerans inbyggda blixt samtidigt som jag löste ut en mono blixt via kamerans PC-kontakt dock med hjälp av en kabel denna gång. Det verkar fungera alldeles utmärkt.

Jag ska testa med billig kina radiosändare kopplad till pc kontakten lite senare men efter som det funkade med kabel så ser jag inga problem där.

Jag har inte gjort några utförliga tester än. Jag har provat att använd kameran i Tv lägen med en synk/slutartid på 1/250 och det fungerade bra. Sedan har jag testat med Av läget och haft en slutar tid på 5 sec och det gick också bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar