Annons

Optimera datorns hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

llge

Aktiv medlem
Behöver HJÄLP
Har beställt ny dator för bildbehandling, blev lite panik så jag har kanske köpt nåt fel men det blev
2 SSD 250 GB/st
1 7200rpm 2TB
1 5000rpm 3TB
32 GB minne
Grafik GT 640 2040 MB
I7 4770K (Haswell)
MSI Z87-G45 gaming ATX
Windows 8

Tänket köra Photoshop och CO pro 7 samt NIK paketet till PS.
Blir troligen Office paketet också.

Hur ordnar jag till mina diskar och program på bästa sätt???????

Virusprogram???????

Kom gärna med andra matnyttiga synpunkter också!

/LG
 
Adobe har bra tips på hur man optimerar prestanda för Photoshop här: http://helpx.adobe.com/photoshop/kb/optimize-performance-photoshop-cs4-cs5.html

Tänker du överklocka datorn? Om inte så har du inte så stor nytta av 4770K (K innebär att den går att överklocka) eller ett moderkort anpassat för spel och överklockning. Om du redan beställt är det kanske inte så mycket att göra åt, och det blir inte jättemycket billigare med enklare CPU och moderkort :)

Virusskydd ingår i Windows 8, och det fungerar bra. Vet man med sig att man ofta fulsurfar eller hämtar filer från suspekta sajter kan det kanske vara bra att ha något som skyddar mer, men jag vet inte om det gör så stor nytta i praktiken (fast jag använder Bitdefender Total Security ;))

I övrigt tror jag det där blir en utmärkt dator för bildbehandling!
 
Varför en 7200 varvare och inte 5000 när du har SSD:er som står för det snabba dataskyfflandet? Jag ställer frågan då 7200 varvare oftast är lite mer höljudda än de lite långsammare 5000diskarna.
Och en 512 SSD är väl snabbare än en 256 SSD?
 
Varför en 7200 varvare och inte 5000 när du har SSD:er som står för det snabba dataskyfflandet? Jag ställer frågan då 7200 varvare oftast är lite mer höljudda än de lite långsammare 5000diskarna.
Och en 512 SSD är väl snabbare än en 256 SSD?

I en bra låda hör man ingen som helst skillnad mellan 5400 och 7200 (eller 10000) varv. En SSD blir inte snabbare för att den är större.
 
Varför en 7200 varvare och inte 5000 när du har SSD:er som står för det snabba dataskyfflandet? Jag ställer frågan då 7200 varvare oftast är lite mer höljudda än de lite långsammare 5000diskarna.
Och en 512 SSD är väl snabbare än en 256 SSD?

Det skiljer mer mellan märkena och modellerna än mellan 5400 och 7200.

Om man vill få det tyst måste dessutom infästningen vara gummidämpad.

Försutsätter att du skaffat dig ett tyst grafikkort, annars så spelar diskarnas ljud ingen roll :)
 
Tänkte bara ha en 7200 rpm så jag tog bort 5000 varvaren men döm om min förvåning när jag upptäckte att även den var med på beställningslistan. Så var det inte tänkt men eftersom jag beställt med montering så ......
Så jag vill ha hjälp med var jag installerar program, samma som OP eller.
Ska PS vara på en egen SSD
Scratch .... Virtuellt minne...

/LG
 
Tänkte bara ha en 7200 rpm så jag tog bort 5000 varvaren men döm om min förvåning när jag upptäckte att även den var med på beställningslistan. Så var det inte tänkt men eftersom jag beställt med montering så ......
Så jag vill ha hjälp med var jag installerar program, samma som OP eller.
Ska PS vara på en egen SSD
Scratch .... Virtuellt minne...

/LG

Länken ovan ger informationen du söker. Enligt den spelar det mindre roll var du lägger PS förutom för själva uppstartstiden.
 
OK jag hittade det i länken.
Hur är det med OP, är det bäst att ha det på en separat disk eller partition?
 
Det gör ingen skillnad om du har Windows på samma disk som programmen. Så länge du har LR-katalogen och previews på SSD är det inte någon större nytta med att separera dem (annat än utrymmesmässigt).
 
Spontant skulle jag säga så här:

SSD1: OS och program
SSD2: LR-katalog och previews (om du kör LR), eller annan data som du behöver snabb access till, t.ex. cachefiler
2TB: övrig data som inte kräver SSD-hastighet
3TB: backupdisk dit du regelbundet kopierar data från SSD2 och 2TB, så att du har en lokal backup

Skaffa sen ytterligare en extern 3TB-disk så kan du köra backup till den också, och spara den disken på en fysiskt annan plats.
 
Jag hade gjort såhär;
SSD1 för OS och alla program samt LR-katalogen, 2TB för datalagring och 3TB för backup av de 2 förstnämnda.
Jag skall tagit bytt SSD2 mot en 3TB och externt chassi för backup av den interna 3TB-disken.
 
SSD 1 för system, program, windows temp.
SSD 2 för arbetsfiler, export, LR och PS scratch etc.
HDD1 för data
HDD2 för backup

Så hade jag resonerat.
 
Spontant känns det lite som overkill med en andra 250 GB SSD. En med OS, Photoshop, LR, Ofiice,...mm är bra (redan där börjar t e x en 120 GB bli trångt med lite framtida uppgraderingar och så). Men om den andra är till för LR-katalog och scratch (med 32GB RAM...) så känns 250 GB som onödigt stort.

Angående ljudnivåerna så kommer du knappt höra de mekaniska diskarna (backup-disken kommer antagligen vara i vila mest hela tiden ändå) med ett ok chassi. Satsa på en bra kyllösning till processorn, typ vattenkylning (finns en del bra slutna system idag) eller en eftermarknadskylare.
 
Jo faktiskt är oftast en 240GB SSD snabbare än en 120GB av samma märke och modell. Jag minns inte orsaken men jag ska försöka ta reda på det.

Precis, generellt går det ju inte att säga att större är snabbare men med samma märke och modell är det oftast så. Det beror på att de större diskarna har fler minneschip.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.