Annons

Optimala antal meter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte mig att fota ormvråk och lite vadare plus lite mesar mm.
ormvråkar är ju rätt skygga mitt 200mm som jag har idag räcker ju inte på långa vägar

200 mm räcker långt.
När det gäller fågelfoto så är det otroligt mycket mer än utrustningen som spelar roll.
Gömsle, tålamod och åtlar är ju inte helt obekant för fågelfotografer.

Med 400 mm kan man ju teoretiskt sett vara dubbelt så långt bort, men glöm inte att Du även får dubbelt så mycket luft mellan Dig och fågeln. Vid varma dagar kan värmedaller ställa till elände med skärpan.

Ok där jag kan se bland annat ormvråk så blir det ca 80 meter mellan ett naturligt gömsle och där jag kan lägga ut en åtel.

200 mm räcker långt.
När det gäller fågelfoto så är det otroligt mycket mer än utrustningen som spelar roll.
Gömsle, tålamod och åtlar är ju inte helt obekant för fågelfotografer.

Med 400 mm kan man ju teoretiskt sett vara dubbelt så långt bort, men glöm inte att Du även får dubbelt så mycket luft mellan Dig och fågeln. Vid varma dagar kan värmedaller ställa till elände med skärpan.

Men för att citera dig själv "Vanligen så är ju mina fågelbilder små prickar med en blå bakgrund trots teleobjektiv. ;)"
Så upplever jag det också, så kan jag välja så föredrar jag nog 400mm framför 200mm.

Micke.

Men för att citera dig själv "Vanligen så är ju mina fågelbilder små prickar med en blå bakgrund trots teleobjektiv. ;)"
Så upplever jag det också, så kan jag välja så föredrar jag nog 400mm framför 200mm.

Micke.

Ja, nu är jag själv inget exempel på en BRA fågelfotograf ;)
Det jag ville få fram var bara att det oftast är mer än bara utrustning det handlar om.

/Peter

ANNONS