Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal film för Olympus My2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas Ka

Medlem
Jag skall snart ner till södra europa och skall ta en hel del kort med min My-2a. Negativ.

* Gärna skarpa, finkorniga kort.
* Gärna ljuskänslig film, önskar att undvika blixten så mycket som möjligt.
* Priset för filmen spelar inte så stor roll.

Antar att man får kompromissa mellan skärpa och ljuskänslig? Har hört innan att 200-400 är bäst för My-2an då man undviker vinjettering mer.

Å andra sidan så är väl 100-filmer mer finkorniga?

All hjälp uppskattas! Tack för ett bra forum.

Niclas

Ska du ner till södra Europa och vädret är bra kan jag rekommendera Fuji Superia 100, sämre väder och kväll = Superia 400. Två bra filmer som fungerade kanon i tjejens kamera under semestern.

Hålelr med Johan om Superia 400. Den är mycket finkornig för att vara en 400-film.

Superia 100 är hyfsad, men jag hade hellre rekommenderat Fuji Reala, som har trevligare färger och ännu finare korn.

Ännu vackrare och mer naturtrogna färger har Agfa Optima 100. Jag skulle nog valt denna film. Finns även i 200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar