Annons

optiken och samvetet

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
skrev just en hel uppsats i inlägget men insåg att ni skulle bli vansinniga på mig, så jag hoppar rakt på sak.

Hur väl anser ni att ett Tamron 28-75/2,8 fungerar vid t ex livespelningar och vintersporter med 1,6x sensor? Räcker omfånget eller blir man frustrerad?

Är det värt att äta ris och champinjoner i en månad för att lägga till 1000kr och köpa Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM och samtidigt förlora ljusstyrkan för de extra 60mm?

Jag har läst andra inlägg, men eftersom det finns så vansinnigt många med olika jämförelser, tänkte jag att det var lika bra att skräddarsy en fråga!
 
Har inte testat Tamrongluggen än, men jag sålde min 28-135'a igår, just till förmån för tamron 28-70'n. Tamrongluggen är skarpare.
 
Har fotat en del spelningar med ett Canon ef 70-300 II, inget jag kan rekommendera, men omfånget tyckte jag faktiskt om eftersom jag gillar att röra på mig ganska mycket när jag fotar.

Ett dilemma är att jag inte tjänar ett öre på min fotografering, inget jag tror jag kommer att göra heller. Så därför känns det aningen jobbigt att köpa t ex Canon EF 70-200/4,0 L USM, hur gärna jag än skulle vilja ha det :/

Har ni tips på någon annan zoom som ni tycker om som ligger runt 3-4000, eller är det på tok för låg budget för en bra zoom?
 
Av personlig erfarenhet kan jag säga att tamronobjektivet fungerar finfint vid konsertfoto. Det är ett bra omfång då, från hyfsad vidvinkel till lite tele om man vill komma lite närmare ansikten och så. Jag har dock inte jättemycket att jämföra med, det är möjligt att andra objektiv fungerar ännu bättre, men jag är helt klart nöjd med mitt 28-75.
 
Kör med just den Tamron 28-70 på jobbet och har inte hittat något att anmärka på, men före den här kameran hade vi en eländig Fuji Finepix med gräsligt inbyggt objektiv.

Jag fotar porträtt och allmänna stilleben typ bord, datorer och annat som behövs och det är väl ganska jämförbart med livefoton i små lokaler.
 
Får jag komma med en följdfråga?

Hur med Tamron 28-75 Di på analog kamera? Blir distortionen extra saftig eftersom konstruktionen är för digitalt hus, dvs det är taget med i beräkningen att brännviddsförlängningen ska frisera det i kanterna. Någon som vet?

PS Ris är gott DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.