fredtiger
Aktiv medlem
Har nu bestämt mig för att köpa en 40D efter att först varit inne på en Nikon D80. Kommer att beställa från UK. Kan däremot inte bestämma mig för objektiv. Valen står mellan att köpa kameran med:
* Canon kitoptiken 17-85mm IS elle
* Endast kamerahus och komplettera med Tamron eller Sigma 17-50mm 2.8 objektiv.
Prisskillnaden mellan de båda alternativen (om allt köps nytt) blir cirka 1000 kronor dyrare för Canon 17-85.
Anågende brännvider så är jag inte någon anhängare av stora zoomomfång, så egentligen tilltalar nog 17-50 omfånget mig bättre än 17-85. Det som är avgörande för mitt val är bildkvalitet (skärpa, störningar etc). Jag kan förmodligen leva med det större skärpedjupet i Canonalternativet, även om det såklart är trevligare med högre ljusstyrka. Å andra sidan saknar Sigma/Tamron bildstabilisering...
...några klocka synpunkter???
* Canon kitoptiken 17-85mm IS elle
* Endast kamerahus och komplettera med Tamron eller Sigma 17-50mm 2.8 objektiv.
Prisskillnaden mellan de båda alternativen (om allt köps nytt) blir cirka 1000 kronor dyrare för Canon 17-85.
Anågende brännvider så är jag inte någon anhängare av stora zoomomfång, så egentligen tilltalar nog 17-50 omfånget mig bättre än 17-85. Det som är avgörande för mitt val är bildkvalitet (skärpa, störningar etc). Jag kan förmodligen leva med det större skärpedjupet i Canonalternativet, även om det såklart är trevligare med högre ljusstyrka. Å andra sidan saknar Sigma/Tamron bildstabilisering...
...några klocka synpunkter???