Annons

Optik: Pentax vs. Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller i nuläget på och grubblar på Canon och Pentax som system då det är dags att uppgradera sig med kamera och lite ny optik. Jag hittade denna sidan.
Tycker helt klart att jämförelserna är intressanta, men var kommer siffrorna ifrån? Någon som har lite koll på hur pålitligt det är?

http://www.radiantlite.com/2009/09/pentax-vs-canon-lenses-2009.html

/Tack

Jag skulle nog generellt vara rätt skeptisk till någon som sätter betyg 1-10 på en massa objektiv utan att berätta hur han bedömt eller testat dem, om han använt samma parametrar för alla objektiv ... Eller ens förklarar vad han syftar på med "bildkvalitet".

Det är mycket svårt, för att inte säga snudd på omöjligt, att på ett enhetligt sätt jämföra objektiv av så olika typ som han gör. Hur jämför man bildkvalitet hos en 18-55 mot en 800/5,6? De används på helt olika sätt och riktar sig till helt olika användare.

Annars tycker jag hans reflektioner i själva texten känns hyfsat trovärdiga, om än ganska vaga och intetsägande. (Det är ju alltid lättare att låta trovärdig om man inte hävdar något bestämt :)
 
Den knackiga engelskan ger ju inte det mest seriösa intrycket heller :)
Tänkte därför att han kanske saxat siffrorna från något annat test.. Man känner ju att det saknas lite info kring betygen så som testmetoder osv.
 
Siten verkar proPentax och det är helt allright. Det är bra att de stora får lite konkurrens från de mindre. Men en skillnad som inte finns med är att alla 3:e-partartare (Sigma/Tamron/Tokina) gör objektiv för Canon men inte för Pentax (vad jag vet). En del objektiv i Canons egna utbud matchar inte kvaliten (eller pris) hos alternativen (framförallt på "consumer" och "entusiastnivå"). Pro-objektiven (Canons L-serie mest men också några EF-S) är som regel bättre än alternativen på alla plan. Men då kostar det.
 
Kommentar till inlägg ovan: Sigma och Tamron gör objektiv till Pentax. Dock inte Tokina vad jag vet...


Att jämföra är nog svårt. Canon har ett stort utbud, då Pentax har ett lite mindre utbud - samtidigt som dom täcker upp de gluggar man behöver.

Använder själv Pentax och tycker det fungerar mkt bra. De flesta linser jag äger är iofs Sigma & Tamron pga att man kommer ner en del i pris. Samma gäller ju oavsett märke (Canon, Nikon, Pentax).

Jag äger även DA* 50-135mm som är en väldigt kompetent glugg när det kommer till bildkvalitet. Har även haft chans att fota med några andra orginal gluggar och dom har visat prov på hög kvalitet.

Har jämfört en hel del mot en kompis bilder som använder Canon med många fina objektiv. Skillnaden mellan dyrare orginal objektiv och billigare / annat märke är inte så stor - men verkar ge det där lilla extra. Gäller båda märkena.

Tror mer det är en fråga om tycke och smak. Priserna skiljer sig inte nämnvärt. Finns många svindyra Canon-alternativ, men ofta finns det ju alternativ i dom olika prisspannen. Pentax har dock inte direkt nåt i prisspannet 12.000 och uppåt.
 
Kommentar till inlägg ovan. Har ett antal Sigmaobjektiv till Canon, kollade upp dom nu. Det är helt rätt att det ofta finns ett Pentaxexemplar också, men alltid dyrare och i färre affärer än till Canon. Eftersom testet är inriktat på IQ och pris så borde det vara intressant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.