Annons

Optik från kalla kriget

Produkter
(logga in för att koppla)

chickenphone

Aktiv medlem
Hej är det någon som har koll på den ryska objektivmarknaden ?

Hittade lite halvbilliga roliga prylar på denna sida:
http://rugift.com/photocameras/pentax_cameras_lenses.htm

samt

http://www.zenit-camera.com/pentax_cameras_lenses.htm

Mir 47:an verkar ju kul 20mm och 2.5 i ljusstyrka samt en ganska kompakt konstruktion.
http://www.zenit-camera.com/images/mir47k.jpg
20mm borde ju ge ganska bra vidvinkel på en gammal analog pentax.
Visserligen bara MF men det kan jag leva med, bara vetskapen att optiken är byggd i sovjet under kalla kriget är ju värt en hel del.

Jag tror det, under den generella beskrivning i "M42 lenses" står följande:
MC Mir 47M 2,5/20 Lens is designed for architectural ensembles, landscapes and interiors shooting. Has a wide angular field, good acutance, accented perspective, which allows to distinguish fore-, medium- and backgrounds and accentuate attention on details.

De ska nog vara raktecknande. Men som de flesta vidvinklar med retrofocuskonstruktion (där spegeln hindrar optimal konstruktion) är den nog inte perfekt raktecknande utan har lite svag tunnformig distorsion.

Jag har handlat två objektiv från Rugift.
Allt har gått bra och om något skulle bli fel är de jätte snabba och trevliga på kundtjänsten.
Jag har ett Zenitar 16mm 2.8 Fisheye K-bajonett och ett Mir MC 20mm 3.5 m42. Jag tycker bra om båda objektiven men 20mm optiken är ingen höjdare i motljus. Färgåtergivningen tycker jag mycket om.
Tunga fina metallkonstruktioner objektiv. 20mm har riktig stridsvagns känsla.

Har använt objektiven både till MZ-M, MZ5n och K100D.

NHE skrev:
Jag har handlat två objektiv från Rugift.
Allt har gått bra och om något skulle bli fel är de jätte snabba och trevliga på kundtjänsten.
Jag har ett Zenitar 16mm 2.8 Fisheye K-bajonett och ett Mir MC 20mm 3.5 m42. Jag tycker bra om båda objektiven men 20mm optiken är ingen höjdare i motljus. Färgåtergivningen tycker jag mycket om.
Tunga fina metallkonstruktioner objektiv. 20mm har riktig stridsvagns känsla.

Har använt objektiven både till MZ-M, MZ5n och K100D.

Skulle du säga att det var prisvärt att handla därifrån?
Hur länge sedan var det som du handlade där?

Rugift är inte nån liten okänd sida. De säljer antagligen stora mängder och att nån leverans blir fel är inte konstigt.

Själv är jag väldigt sugen på ett tilt/shift objektiv och det var inte gräsligt dyrt heller...

Har själv inte sett speciellt mycket av den vara till Pentax, nån som har några tips annars?

Jag har lite ryska objektiv till mina Kiev 60 kameror. Optiskt riktigt bra, och allt i metall förstås, men ändå inte riktig kvalitetskänsla. Lite för grovt, eller lite glapp. Men om bara bländare funkar och linserna är korrekt isatta så kan de nog vara riktigt skarpa. Men moderna småbildsobjektiv som här vet jag inget om, kan vara både bättre och sämre antar jag. Har också varit sugen på T/S några gånger...men skall man bemöda sig att släpa runt på stativ och hålla på att ljustera vinklar då vill man nog vara säker på att bilderna blir topp.

Jag har haft en Arax 80/2.8 Shift & Tilt (som den egentligen heter) i några år nu. Den köpte jag från shiftlenses som nu heter yrkesfoto(?). Läs min recension, men om ni har APS-C-kameror så ta 35mm versionen. 80mm blir väldigt långt på mindre sensor. Stativ behövs inte bara för att det är TS-optik. Motljusegenskaperna är väl den stora optiska bristen, annars blir det skarpt och fint.

Jag handlade från Rugift förra året.

De var så hyggliga att de skickade ett nytt linslock till min Zenitar fisheye när jag tappat det i skärgården. Linslocket har lite udda form, provade först miniprillans lock men var inte nöjd.

När jag är ute och vill ha så liten och behändigutrustning som är möjligt brukar jag ha Zenitar 16 och DA 40 med mej.
Jag tycker ofta fisheye funkar bättre än raktecknade vidvinkeloptik när man står mitt i en folkhop.

Nu blir ju inte 16mm så enormt vidvinkligt på en APS-S kamera

Mir 20mm 3,5 är lite mer klumpig. Varför jag funderar på att köpa DA 21.

Är Rugifts optik prisvärd? Ja, om du vill köra helt manuellt och kunna använda optiken till din analoga utrustning. Annars är förmodlgen DA-pannkakorna mer prisvärda.

Är det någon som provat Jupiter-9 2/85?

Jag har ett Peleng Fisheye. Jag är otroligt imponerande av de optiska egenskaperna med tanke på priset. Mittskärpan är faktiskt fantastiskt bra.

Jag köpte det dock på eBay från en kanadensare som tydligen har direkt kontakt med fabriken i Minsk.

Optiken är nytillverkad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar