Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optifix, Benbo1 eller möjligen Gitzo?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Letar efter ett stabilt stativ som också är smidigt att hantera. Det ska kunna användas i spagat och i trånga utrymmen som tex i gömsle. I ett test från -98 i tidningen FOTO verkar "Optifix" vara det jag letar efter. Bra kvalitet, genomtänkt, ingen mittpelare, ett ben som går att fälla mellan övriga två etc. Är det någon som har detta stativ?

Jag har förvisso ett stativ idag..ett Manfrotto 055 Nat Trakker med en 308RC kulled. Men frågan är hur stabilt den kombinationen blir om man belastar det med upp mot kanske 3,5 kilo!?

Andra intressanta alternativ till Optifix skulle kunna vara Benbo1, Stabil eller någon modell av Gitzo.


Mvh
Jonas
 
Senast ändrad:
Hmm.. Jonas.. jag tycker du ska behålla ditt 055, om det inte är något fel på det. Köp istället en större kula i så fall. Även om 308 ska klara dina 3.5 kg....

3.5 kg... hmmm vad i din senaste utrustningslista väger så mycket?

En EOS 33 och ett EF 300/4L med 1,4x väger bara strax under 2 kg.

Jag klarar mig bra med mitt 190.. och då har jag ändå en 1N HS..som väger nästan 3 ggr så mycket som en EOS33.
 
Jag har skippat EOS33 eftersom jag vill ha spotmätning i huset. Dessutom lär jag förr eller senare vilja ha ett mer robust hus (som några av er nämnde :=) ), så därför började jag istället titta på på EOS3. Men ljudnivån har jag varit skeptiskt till och inser nu att jag inte vill kompromissa med varken funktioner, hanterbarhet eller något annat. Därför är det lika bra att lägga till ytterligare några kronor och få ett EOS1V. Det känns overkill förstås, men inga andra hus inom Canonserien känns 100%-iga.

* EOS30/33 saknar spotmätning, vilket jag verkligen vill ha. Kvaliten inte den gedignaste förstås.

* EOS 5 är bra, men har några år "på nacken" och är en kompromiss i flera avseenden.

* EOS 3 verkar vara en fin kamera, men har ett vasst och högt ljud. Dessutom är den förhållandevis dyr, vilket innebär att man lika bra kan gå upp ett steg och få en på många sätt bättre kamera.


Så det är därför vikten blir så hög. Kameran väger nästan 1 kilo (utan booster) och ett 300/4 runt 1,5 kilo. Alltså 2,5 kilo totalt. Men jag räknar med att kanske använda booster i framtiden, liksom att hänga på en extender och kanske tyngre objektiv.

Men om du klarar dig med ett 190:a så lär jag ju också klara mig med mitt 055:a så länge.


Mvh
Jonas
 
Senast ändrad:
Tjenare Jonas,
Jag använder 055 PRO med 308RC till Nikon F5 och 300/2,8 + Konverter. Det fungerar ganska bra, även om, som Jesper skriver, en större kula står på önskelistan just nu. Mitt stativ har mittpelare (vet inte om ditt har det) men den går iallafall inte att använda till ovanstående. Det blir för vingligt.

/Tobias
 
Jaha.. nåväl....fast den är lite mer än "bara några kronor" dyrare....

Men den är en vrålhäftig kamera. Då måste du även köpa EOS Link oxå.. så du får ut exponeringsinformationen till din dator :)
 
Fast en ny kula lär du behöva i alla fall. Det är nog lika bra att du köper en Arca-Swiss B1 på en gång, annars kommer du nog att återkomma om kulledsköp här i forumet om ett par månader igen om jag känner dig rätt ;-)

Men apropå kamerainköpet. Om det är spotmätaren som är besväret med lill-EOSen, har du då inte funderat på att köpa en riktig spotmätare? Det lär väl bli billigare än att tagga upp till en stor-EOS och det ger en helt annan frihet att jobba med lös mätare.
 
Att det får bli en EOS1V är för att undvika fenomenet du skriver om under din profil Jesper (riktigt kul att läsa förresten..). Du har verkligen testat på dem flesta modellerna..hehe

Men jag kör på med 055 och kulleden som jag har. Får testa först och se om det håller!

Jo, EOS1V är en del dyrare än 3:an, men jag resonerar som så att det är bättre att lägga till ytterligare en del för att inte reta sig på några detaljer. Huset ska väl hålla några år hoppas jag. Och även om jag anser att det egentligen är overkill just nu så är fotografi något som jag vill utvecklas så mycket som möjligt i framöver. Med EOS1V har man möjlighet att växa, man vet att det håller för olika strapatser och kan därför ta ut svängarna lite mer.

Det finns förstås EOS1N också, men jag är inte mycket för att köpa begagnat utom om det i princip är "tvunget" som tex med 300/4L USM.

Jag trodde att det skulle finnas begagnade 300:a till salu lite här och var, men det verkar bli en tuff historia att hitta ett sådant. Så vi får väl se när man lyckas få tag på ett.


Mvh
Jonas
 
Allvarligt talat Jonas, kulled bör du nog titta på i vilket fall som helst. Med en 308 för EOS 1v + EF 300/4 är det inte objektivet som sätter gränserna, då kan du få lika bra resultat med en 75-300-zoom.

Speciellt med tanke på hur din budget ser ut i övrigt. Det känns lite snedprioriterat :)
 
jimh skrev:
Fast en ny kula lär du behöva i alla fall. Det är nog lika bra att du köper en Arca-Swiss B1 på en gång, annars kommer du nog att återkomma om kulledsköp här i forumet om ett par månader igen om jag känner dig rätt ;-)

Men apropå kamerainköpet. Om det är spotmätaren som är besväret med lill-EOSen, har du då inte funderat på att köpa en riktig spotmätare? Det lär väl bli billigare än att tagga upp till en stor-EOS och det ger en helt annan frihet att jobba med lös mätare.


Ja, du känner mig rätt Jim! ;=)

Jo, visst har jag funderat på en lös spotmätare till EOS 33. Men eftersom jag då vill ha en riktigt bra spotmätare så lär en sådan kosta en del..och då är jag nästan och snuddar på en EOS 3:a som har inbyggd spotmätare. Och då får jag ett robustare hus dessutom som jag ändå kommer vilja ha så småningom. Men en EOS 3:a har ju som jag nämnde tidigare i tråden ett högt och vasst ljud. Så eftersom jag redan nu känner att hur jag än gör så måste jag kompromissa med antingen det ena eller det andra. Utom om jag köper en EOS1V. Den går ju också att komplettera med en lös spotmätare om man framöver så önskar :=).

Att jag också funderade på ett nytt stativ beror på att min bror antagligen kommer att ta över min Dynax 5:a. Stativet kunde vara bra för honom att ha, medan jag köper ett nytt stabilare sådant.

Men vilka kulleder skulle kunna vara lämpliga? Prisvärdheten spelar alltid in! ;=)


Mvh
Jonas
 
Skulle vilja säga att Benbo trekker verkar vara ett fint stativ... Annars finns det alltid rejäla saker som stabil... www.stabil.nu

Lite otympliga kanske men riktigt stabila.

Kula ja.. Manfottos stora modeller är sköna. 468/RC. 10 kg pallar dessa.. kostar runt 2200:-
 
Zimzalabim skrev:

...Jag trodde att det skulle finnas begagnade 300:a till salu lite här och var, men det verkar bli en tuff historia att hitta ett sådant. Så vi får väl se när man lyckas få tag på ett.

En begagnad 300:a är nog inga problem, det finns t.ex 4 st hos Photografica i Köpenhamn för 5995 danska kr (med ett års garanti). Ring och kolla med Foto & Elektronik i Malmö, de har ibland beg. 300 hemma som inte annonseras ut på nätet.

/Rickard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.