ANNONS
Annons

Open source workflow.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kai R

Medlem
Hej allihopa.

Jag ser att många kör med PS olika produkter, men jag har inte riktigt lust att betala deras Ferraris ;)

Så jag vill ha lite förslag på program som man kan köra som är open source /freeware. Ingen shareware eller kommersiell programvara är intressant.

Operativsystemet är WinXP.

Läser in bilder gör jag med kortläsare.

Mitt enda problem är RAW programvaran. Såg att en av rekommendationerna, RawShooterEssentials har blivit uppköpt av Adobe, så där är man rökt.

Har tittat på Bibblio istället. Bara att bita i det sura äpplet och betala för RAW läsning.

Själva bildbehandlingen kör jag i GIMP, som verkar funka bra.

Men hur är det med program för att katalogisera/hålla reda på bilderna? Först och främst så ska man kunna ha en vettig struktur och kunna söka på sökord. Helst ska det inte vara något som är kopplat till en speciell kamera eller labb, utan något generellt. De som jag sett är oftast Shareware, som ThumbsPlus.... Tips tack...

Hoppas att det blir lite debatt om detta, då jag tror att många med mig inte har lust att betala 10kkr för PS CS2.

mvh
Kai
 
Jag måste köra WinXP, då sambon kör sin släktforskning i MinSläkt. Så det är HELT kört med att gå över till Linux. Det har jag dock på servern, som kör raid mm. Där har jag backupfoton. Men det är en annan historia.

Tack för tipsen vad gäller programmen, ska kolla in dem. Förhoppningsvis får man till ett bra workflow med OSS :)

mvh

Kai
 
Det finns ju trialversioner av de flesta raw-konverterare, en del bibehåller ju basal funktionalitet även efter utgångstiden. Annars kan man installera om dem. Annars är det ju DCRAW som gäller, tillsammans med Gimp och kanske gimp-shop om man är lagd åt det hållet.
 
Tack för alla trevliga tips...

Jag har installerat GIMP-shop, och det var ganska likt PS, så det är suveränt.

När jag kommer hem så blir det experiment med RAW, men det blir nästa vecka.... Hoppas på att få med mig kameran ner till Sudan, så man kan köra lite ökenbilder :) Kan bli spektakulärt, men framförallt så vill man köra med RAW då...

mvh
Kai
 
Ett valdigt enkelt program (som dock inte kan exportera annat än jpg vad jag vet) är Googles Picasa2. Klarar RAW samt taggnig av bilder, plus enkel icke-destruktiv redigering (inga ändringar applicaeras på bildfilen förrän man exporterar den).

picasa.google.com

Helt gratis.
 
WaterMelonMan skrev:
Ett valdigt enkelt program (som dock inte kan exportera annat än jpg vad jag vet) är Googles Picasa2. Klarar RAW samt taggnig av bilder, plus enkel icke-destruktiv redigering (inga ändringar applicaeras på bildfilen förrän man exporterar den).

picasa.google.com

Helt gratis.

Stryk det förresten. Picasa2 är inte Open Source.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.