Annons

Ont om tid - hinna med fotohobbyn... TIPS!

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Många är säkert i något som liknar min situation: familj med småbarn och hundar och ett krävande jobb gör att man inte så lätt hinner med fotohobbyn. Jag tänkte att vi kunde samla ihop bra tips på hur man trots sådana förutsättningar - som ju inte gör det helt lätt att sticka iväg på långa spännande fotoresor eller att tillbringa dagar i mörkrummet - kan få tillfällen att utöva sin kära hobby!

Alltså: Skriv in tips alla vettiga tips ni kan komma på rörande hur man kan hinna fota (och bildbehandla) utan att privatliv och jobb pajar!

Senast ändrad:
1) Använd digitalkamera!
2) Gör en del bildbehandling direkt i kameran, för det gör det lättare att använda dötid till sånt.
3) Skaffa en liten kamera som kommer med i.s.m. andra arrangemang, istället för en tung rackare som lätt blir liggande.

4) Sök motiv i de miljöer där du är i.a.f., typ jobbet, t.o.f. jobbet, hundpromenader etc. Så är t.ex. nästan alla min containerbilder tagna.

5) Gör bildbehandlingen i en bärbar dator och använd eventuella raster/dötid på jobbet för PS-jobben (nej kroppen ska inte röra på sig på rasterna!).

1. Säg upp dig från jobbet
2. Om 1 inte är aktuellt beroende på all falukorv som behövs för överlevnaden, kan en lösning vara att ta med kameran till jobbet, på hundpromenaderna, till dagis, e t c. Ta alltid med kameran.
3. Bestäm dig för att ta en dag ledig i kvartalet som du ägnar åt hobbyn. Normalt har vi fem veckor semester. En lösning kan då vara att fyra veckor används tillsammans med familjen och en vecka använder du själv helt utan familjen. Kan även kombineras med at du använder fyra helger per år utan familjen.
4. Låt aldrig arbetet styra dig, då mår man inte bra. Ingen tackar dig heller för att du får hjärtinfarkt. Ingen kommer ihåg dig en vecka efter pension.

6) Lyckas få till det så att bilder du gillar att ta blir användbara för familjegemensamma syften, t.ex. presenter. Då blir det mer legitimt att låta foto ta tid.

4. Låt aldrig arbetet styra dig, då mår man inte bra. Ingen tackar dig heller för att du får hjärtinfarkt. Ingen kommer ihåg dig en vecka efter pension. [/B][/QUOTE]

Så sant, så sant. Men några timmar måste man ändå lägga ned...

7. Säg till fru och barn, att helgen den 1-2 oktober åker du till Landsort och fotograferar.

Svårare än så är det inte ;)

Funka för mig...

Jeppe skrev:
7. Säg till fru och barn, att helgen den 1-2 oktober åker du till Landsort och fotograferar.

Svårare än så är det inte ;)

Funka för mig...

Jo, det är klart att det går att ta sig tid ibland. Till en del kanske det är mitt eget samvete som sätter spärrarna, men när man har son på en månad och en annan på 21 månader + två hundar så känns det lite magstarkt att dra iväg på fotosafari...

Det blir bättre :D
Sen kanske man får acceptera att under vissa perioder är det svårare att få utrymme för lite större utsvävningar, men i övrigt skriver jag under på det som sagts här tidigare, dvs att ta med kameran överallt.
Dokumentera, testa ljusmöjligheterna i lekparken, öva panorering på hundarna när de är ute o leker av sig...osv. Alltid finns det nåt att hitta på.
Lycka till.

//Liza

Kameran i bilknäet fungerar fint. Då är den med till/ifrån jobbet och på besöket hos mormor osv..

Ett tips är ju att bära barnet på en skogspromenad på ryggen (om han/hon inte går själv då såklart) och ha kameran i näven eller på stativ. Jag själv hade dock inte vågat pröva det eftersom allt med barn skulle glömmas bort i motiven, huffhujjnejINTEbra! Men jag har sett de som praktiserar det,,

Mvh Niclas,

Ta med fru och barn ut i skogen eller ut på stan... jag har en sambo som inte varken vill följa med eller ens ta i en kamera, men han sitter så gärna hemma och pular med sitt Hattrick eller något annat skoj på nätet, medan ungarna följer med mig ut i skogen och pular..

Nu är förstås mina barn så stora ( 9, 14 år ) så de klarar sig själva hemma också, men ibland vill gubben sitta helt själv vid burken och leka så då tar jag ungarna med mig, ibland vill jag få vara helt själv i skogen och då stannar ungarna hemma..

I grund och botten är det väl så att man är en egen individ i ett förhållande.. har man små små barn som i ditt fall så kanske man får kompromissa, att en helgdag tex så åker du iväg och fotar utav bara helskotta och nästa gång åker frun iväg med något hon gillar..

Annars.. packa barnvagnen och lite picknick, åk
iväg på en tripp ut på landet och köp frun en bra bok... passa på att fota när bäbisen sover, och växla... du får fota en stund själv, frun får läsa sin bok en stund själv...

I mitt fall så tar jag mig aldrig så långt.. oftast inom en radie av 10 minuters cykelväg, och blir då inte heller borta så länge... men följer barnen med så kan vi vara borta heldagar...

Det här är en så svår fråga att svara på.. det beror så pass mycket på den andra partnerns förståelse och egna liv.. jag har en väninna som har en karl som blir skitsur bara av att hon vill åka på syjunta en kväll var tredje vecka, och då blir det ju förstås jättejobbigt...

Himmel, vad jag svamlar... men jag hoppas du förstår min andemening i det hela.

Lycka till med familjen :)

Jo, att gå ut på fotoutflykt med äldsta grabben och hundarna är faktiskt något jag ofta gör - och det är väldigt roligt.

Sedan är klart att jag inte ser det som något problem att familjen tar det mesta av tiden - det vill jag att den ska! Men det är ju kul att hinna fota också...

Jag och min sambo har inga barn, men jag använder hennes pappas barn på 2.5 & 4 år för att få fototid på helgen, helt enkelt jag föreslår för min sambo att vi ska låna barnen och åka till något ställe, hon gillar att vara med barnen (och föräldrarna slipper dom görna en halvdag) och det är aldrig något tjafs att hon inte vill.

Jag får fotografera det jag vill, samtidigt fotar jag barnen, har ett litet "hemligt" projekt skall göra en bok på siten gordinegenbok.se som julklapp.

Mitt bästa tips är att åka ut tidigt på morgonen för att sedan vara tillbaka hos familjen till frukost alternativt åka direkt till jobbet om det är en jobb-dag och det inte är ens egen tur att lämna på dagis.

Tyvär är jag aldeles för morgontrött för att göra just detta tillräckligt ofta som jag önskar;)

/Pär

Jag antar att din bättre hälft oxâ har nâgot fritidsintresse /hobby.
Dâ är det väl bara o se till att ni bâda fâr möjlighet att pyssla med ert intresse lite dâ och dâ.
Man ska ju inte behöva ge upp allt bara för att man har familj, det är inte sâ det är tänkt iallafall, även om en del gör sâ.

Hundarna är ju en utmärkt anledning om man vill ha lite extra tid ute, vet av egen erfarenhet ;-)

Köp digitalkameror till barnen, efter det blir det dom som tjatar på dig att gå på fotoexpeditioner (funkade i ett par månader i alla fall :)).

Ok... jag är ju nitton år gammal och förhållandevis bekymmerslös som inte har fått vet hur det är att leva tänker väl alla "vuxna" människor här...

MEN:
- Jag läser 125% på högskola (webdesign & programmering)
- Jag jobbar halvtid
- Jag jobbar som frilans (detta är inte min hobby även fast jobbet går ut på att jag plåtar åt dom med min kamera) åt svenska kyrkan
- Jag har 2 ettåriga dotterbarn som bor hos oss (mamma & pappa och jag) (lång historia).
- Jag har flickvän
- Jag har vänner (båda ovanstående går före min hobby).

Allt detta tar tid från min hobby... så jag brukar helt enkelt plåta på natten... jag behöver cirkus 5h sömn per natt så då kan jag sitta i studion (läs garage) och plåta lite stillbild och läsa en god fotobok och bildbehandla lite grann (något jag är dålig på).

Men du... Barnen och familjen går ju alltid först... så att "ta" sig tid är för mig ganska osjälvklart...

Man kan förståss kombinera de båda olika sakerna rätt väl vad det gäller flickvän och vänner då jag kan plåta dessa ibland och dra med dom ut på promenader och sådär... de är vana att jag har med kameran och tycker det är kul att jag fotar...

SÅ jag är nog rätt priviligerad ändå... med 2 småkids som du har JANNE är det nog rätt svårt för att inte säga omöjligt att hinna med... varför inte plåta dina barn? Det är ju kul :)

Med vänliga lyckönskningar Micke.

Ett bra tips att hinna med att kolla in de bästa bilderna på FS utan att gå igenom allt nytt (av varierande kvalitet) är att använda en sparad sökning som visar de mest kommenterade bilderna de senaste två dygnen. Då fångar man in det mesta av det bästa på kort tid, även om en del guldkorn såklart slinker förbi det filtret.
MVH
/JK

ANNONS