Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

On location-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

jofawe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tänkt ta lite modellbilder i Gamla stan, där jag ska använda mig av tre-fyra trådlösa vanliga hot-shoe-blixtar på stativ och paraply och lite såna saker.

Grejen är att jag har tänkt mig en dyster bakgrund (eller dyster, mer att modellen är belyst men att bakgrunden är grå-mörk och lite .. tja.. dyster), men jag har inte kommit på hur jag ska lösa det.

Har någon nån idé om hur jag ska gå till väga, eller är det photoshop som gäller?

Förstår nån ens min dåligt formulerade fråga? :p

Det är nog bara att först exponera för bakgrunden ( underexponerat då ) och sen ha normal belysning på modellen. Sånt kan vara väldigt snyggt.

Borde gå på ett par tre testskott att ställa in.

Jag är väldigt nyfiken på resultatet då jag tänkt mig använda ungefär samma sak på hundporträtt.

Problem kan uppstå om det är för ljust. Plåtar du manuellt kan du ofta glömma synktider under 1/200-1/250sek. Då måste du styra exponeringen med bländaren och ställa styrkan på blixten efter arbetsbländare och kortaste synctid.

Det är en sak jag tänkt på. En tanke jag haft är att köra med 2,8 i bländare och då kommer det att bli ordentligt överexponerat en fin sommardag. Lösningar jag har funderat på är polfiliter eller ett gråfilter av något slag som mörkar ner allt.

Då hoppas jag verkligen att du har starka blixar, är det mitt på en sommar/vår dag så kommer du behöva ganska mkt kraft, om inte kraft så uthållighet på blixtarna.

christian_r skrev:
Då hoppas jag verkligen att du har starka blixar, är det mitt på en sommar/vår dag så kommer du behöva ganska mkt kraft, om inte kraft så uthållighet på blixtarna.

Det är ingen fotbollsarena jag ska lysa upp. =)
En liten hund bara. =P

När det blir bättre väder (läs varmare) så ska jag testa på vår hund och se vad som funkar och vad som behöver förbättras.

Det är ingen fotbollsarena jag ska lysa upp. =)
En liten hund bara. =P

När det blir bättre väder (läs varmare) så ska jag testa på vår hund och se vad som funkar och vad som behöver förbättras.

En liten sb-900 el dyl. klarar inte av att kraftmäta sig med solen tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar