Annons

Omvärdering av äldra gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Nu när APS-size sensorn kommit till Minola så kanske det är dags för en omvärdering av gluggar med M-AF fattning. Finns det någon databas som har börjat med detta arbeta?
Det är inte pris utan prestanda som efterågas. Vinjetering är förhoppningsvis mindre, men kromatisk abberation och detaljskärpa är osäkra kort för mig.

Varför jag undar är om det är möjligt att göra bättre affärer på begangat markanden vs nyproduktion.

I forntiden hade jag en Pentax. Till den fanns det
Super- Takumarobjektiv. Ansågs näst intill oslagbara. Det var med vördnad vi pratade om dessa juveler. Tunga, skarpa, grymma på dagens språk.
För några år sedan jämförde tidningen foto SuperTakumar med en Minolta plastzoom av enklaste slag (35-70 va det visst).
När jag såg resultatet så stannade hjärtat. Sedan kom ilskan och till slut tårarna.
Mina högt älskade objektiv hade inte en chans mot plastzoomen. Jag var förkrossad.
Sensmoral: Utvecklingen går framåt.
PS: Mina digitalbilder från idag (Canon 20D + L-gluggar) slår med råge Hasselbladsbilderna från 80-talet!?

Re: Re: Omvärdering av äldra gluggar?

sagan skrev:
Vinjettering behöver du inte oroa dig för alls, det kommer inte finnas något sånt på bilderna när du använder fullstora objektiv och liten sensor.

Det låter trevligt.
Jag har en Sigma 24/2.8 där vinjeteringen är klart synlig, men det är ändå en favorit glugg pga att distortionen skapar en otrolig rymdkänsla om motivet läggs rätt i utsnittet.

Men åter till huvudfrågan: Vart kan man hitta någon större databas över mätdata(distortion, vinjetering, mtf osv) på olika objektiv?

PS: Mina digitalbilder från idag (Canon 20D + L-gluggar) slår med råge Hasselbladsbilderna från 80-talet!? [/B]

Det beror inte på att det var en Hasselblad utan det var 80-talsfilmen som begränsade kvaliteten. Mellanformatskameror av god kvalitet laddad med "bra" modern film ger fortfarande högre teknisk bildkvalitet, definitivt bättre än en konsument-DSLR.

- Fredric -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar