Annons

Omslagsbild till bok - behöver idéer

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att fota bilder till en bok.
Boken handlar om en persons liv och uppväxt men speciellt om vad musik och mat i kombination har betytt för personen. Det är en lättsam bok med en del humor i.

Mitt uppdrag är inte så svårt egentligen då jag bara ska åka omkring tillsammans med personen och fota lite olika saker som barndomshem och liknande saker.

Dessutom ska jag göra en bild till framsidan till boken och det är här jag behöver lite hjälp. Bilden ska presentera innehållet i boken och författaren vill ha med både mat och musik i samma bild då det är det boken till största del handlar om.

Jag har funderat på ett stilleben med kanske nån lergryta eller liknande och kanske nån vinflaska samt nån gammal radio eller skivspelare eller ett munspel som personen spelar.

Jag är dock osäker om hur det blir ioch om det funkar. Har en känsla av att det kan bli svårt att kombinera både mat och musik i ett stilleben.

Finns det någon som har idéer om detta så tar jag mer än gärna emot tips.

Att tänka på är att personen är född i slutet av 50- talet så det ska ju inte vara några nya grejer i bilden som typ sushi och en konsert på blu-ray :)

Personen råkar kanske ha en favoritrestaurang med uteservering?
Mat i förgrunden på ett bord. Gatumusikanter i övre högra halvan. O i övre vänstra halvan några bord bort sitter författaren själv o äter o lyssnar.

Tack för förslaget. En favoritrestaurang har han säkert. Ska höra med han. Är dock osäker på gatumusikanterna. Är inte riktigt hans stil. Han är en renodlad countryentusiast . Han driver en countryförening samt har haft ett radioprogram där han spelade countrymusik . Vore kanske kul/bra om det hade något med det att göra.

Svårt detta alltså

Då använder ni ett countryband. Hyr in dem helt enkelt.
Eller hör med författarens kända/favoriter om de kan tänka sig att ta plats vid borden runt omkring författaren. Be dem att ta med sitt favoritinstrument o ställ det bredvid. Alltså det räcker ju om det är en gitarr, man måste inte välja den dyra gitarren. Ett munspel bredvid tallriken. .. fantasi...

Du borde kunna få med både mat och musik i samma bild. Vill huvudpersonen också vara med på omslaget? Om han driver en countryförening så har han säkert all klädsel som behövs. Bildidé;
- gammal amerikansk pickup
- huvudpersonen i förarsätet med cowboyhatt
- gitarren sticker upp i hytten eller flaket
- maten blir svårare, men kanske en klase ölkorv någonstans, eller foto utanför en matbutik i gammal stil

tack för era tips. ska framföra detta ni har sagt. Dock är jag inte säker på att det är det han är ute efter att bygga ihop en scen på detta sätt med bilar och band och så. Det är inte riktigt det boken handlar om. Det handlar mer om hur han utvecklade sitt matsinne (han har jobbat som kock i större delen av sitt liv) samt hur han kombinerar det ihop med musiken.

Är osäker på om en pickup och picknick på en äng speglar bokens innehåll.

låter spännade. Hur har du täkt med noterna? typ datorgjorda som man lägger på bilden efteråt eller nån typ av fysiska noter i trä eller nåt som du ställer bredvid?

Typ en bokstavssoppa, med noter i också.
Hela livet är ju en soppa ;)
Man kan ju också se en arm med en räd/vitrutig skjorta som då kanske symboliserar countrymusiken.

Om du är halvskaplig på att photoshoppa kanske en närbild på en sådan där gammaldags mikrofon av krom kan bli en ingrediens. En kniv skär en skiva av mikrofonen och snittytan visar sig vara salamikorv eller någon annan lämplig matvara. Gammalt koncept men ny kombination...

Om du är halvskaplig på att photoshoppa kanske en närbild på en sådan där gammaldags mikrofon av krom kan bli en ingrediens. En kniv skär en skiva av mikrofonen och snittytan visar sig vara salamikorv eller någon annan lämplig matvara. Gammalt koncept men ny kombination...

så duktig är jag inte men tack för tipset :)

Jag har fått i uppdrag att fota bilder till en bok.
Boken handlar om en persons liv och uppväxt men speciellt om vad musik och mat i kombination har betytt för personen. Det är en lättsam bok med en del humor i.

Mitt uppdrag är inte så svårt egentligen då jag bara ska åka omkring tillsammans med personen och fota lite olika saker som barndomshem och liknande saker.

Dessutom ska jag göra en bild till framsidan till boken och det är här jag behöver lite hjälp. Bilden ska presentera innehållet i boken och författaren vill ha med både mat och musik i samma bild då det är det boken till största del handlar om.

Jag har funderat på ett stilleben med kanske nån lergryta eller liknande och kanske nån vinflaska samt nån gammal radio eller skivspelare eller ett munspel som personen spelar.

Jag är dock osäker om hur det blir ioch om det funkar. Har en känsla av att det kan bli svårt att kombinera både mat och musik i ett stilleben.

Finns det någon som har idéer om detta så tar jag mer än gärna emot tips.

Att tänka på är att personen är född i slutet av 50- talet så det ska ju inte vara några nya grejer i bilden som typ sushi och en konsert på blu-ray :)

Om det är en biografi ska fokus i bilden vara personen, kryddat med eventuell rekvisita. Tänk på att ett omslag ska locka till köp och biografier utan tydlig bild på huvudpersonen riskerar att missas av målgruppen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar