Och vad är skillnaden mot att peka om direkt mot adressen? fattar nada?
Om du väljer att skicka vidare kommer webbläsaren att byta adress från "dindomän.se" till "www.dindomän.fotosidan.se" i adressraden, men om du gör ompekningen på "riktigt" kommer det fortsätta stå "dindomän.se" där. Om det är viktigt eller inte är upp till dig att avgöra.
Jag hade själv inte orkat pilla om mina domäninställningar förrän jag såg den här tråden, och jag hade inga som helst problem att ställa om det så att det fungerar. Det kan dock ha lite att göra med att jag hållit på med DNS:er sedan första halvan av 90-talet ...
När jag går in på DNS-editorn på loopia.se ser det ut så här för min domän (fotokonsult.se):
Här finns två rader som påverkar vart de som surfar till min domän hamnar:
Den första som är intressant här är den första delen med ett @; där finns en rad av typ A under snabela, och den pekar på den IP-adress som anges i fotosidans instruktioner. Detta gör att när någon surfar till fotokonsult.se så kommer de att skickas till den IP-adressen (som är fotosidans portfolio) förutsatt att övriga inställningar är rätt (vilket verifieras i portfolioinställningarna). Typ A betyder att det pekar på en IP-adress och inte ett servernamn.
Den andra raden som är av intresse är den som heter www; där är typen CNAME, vilket är ett "alias" som alltid ska peka på ett servernamn och inte en IP-adress.
För att det ska fungera för dig med en "riktig" DNS-inställning enligt detta, så ska du alltså bara ha
en rad under @ av typen A, och den ska peka på 194.103.221.20 och
en rad under www som pekar på fotosidan-portfolio.fotosidan.se. Raderna som är av typen MX och NS ska du inte pilla på (de har att göra med mejl och DNS och är förhoppningsvis rätt från början).
Jag har ytterligare en domän, bildbageriet.se, och där har jag ställt in hos loopia att den ska skickas vidare till fotokonsult.se. Du kan se skillnaden mellan att skicka vidare och att ställa in DNS:en genom att först surfa till
http://bildbageriet.se och sedan till
http://fotokonsult.se - det kommer stå samma sak i adressraden på båda.