Annons

Ompekning till Fotosidans portfolio via Loopia..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det är dags att förnya mitt medlemskap här på fotosidan.se och jag funderar på att uppgradera till "Guld" för att få tillgång till en portfolio. Sedan en tid tillbaka har jag parkerat ett domännamn hos Loopia som jag gärna skulle vilja använda som adress till min då blivande portfolio. Men hur gör jag för att peka om så att man kommer till portfolion via adressen www.perjonas.se ?

Är inte så datatekniskt bevandrar vad gäller termer och dylikt, så en förklaring för "dummies" vore önskvärd.. ;-)

De är ganska enkelt på Loopia..
Börja med att logga in på ditt konto hos loopia.

I den högra menyn väljer du "Domän och web" sedan väljer du "domäninställningar"
De kommer då upp en sida där du kan välja din domän i en "rullgardinsruta"
de kommer då upp en del alternativ och de finns några olika sätt att göra de på men om du nu väljer "Skicka vidare till extern URL" så kan du skriva in din adress till din portofolio här på fotosidan i rutan "mål"
OBS!!! Glöm inte klicka spara!!

De är ganska enkelt på Loopia..
Börja med att logga in på ditt konto hos loopia.

I den högra menyn väljer du "Domän och web" sedan väljer du "domäninställningar"
De kommer då upp en sida där du kan välja din domän i en "rullgardinsruta"
de kommer då upp en del alternativ och de finns några olika sätt att göra de på men om du nu väljer "Skicka vidare till extern URL" så kan du skriva in din adress till din portofolio här på fotosidan i rutan "mål"
OBS!!! Glöm inte klicka spara!!

Så kan man göra, men ska man göra det ordentligt så gör man såhär:
http://www.fotosidan.se/cldoc/egen-doman-mot-portfolio.htm

Fattade du?

Det var den sämsta beskrivning jag sett någon gång!!! Skandal att man inte lyckas beskriva så att en amatör kan peka om på rätt sätt! Hur fasiken ska man veta vad som menas med "A-record" eller "CNAME-record" jag har i alla fall aldrig behövt ta reda på vad det är! Jag skulle i alla fall köra på menyn i Loopia. Kanske kan någon förklara bättre eftersom inte fotosidan kunde! Och varför ska man göra på det sättet? Vad är fördelarna?

De går att förklara för loopia med... om någon vill så kan jag skriva en guide dit med.... inte alls så jobbigt som de låter..

Skillnaden är att i den första guiden jag gjorde så kommer besökaren märka att han inte kommer till adressen han skriver i webläsaren.. I den andra guiden den som finns här på fotosidan så ändrar man inställningar så att adressen besökaren skriver är den adressen som hela tiden syns i webläsaren... De ger ett mycke proffsigare intryck om din portofolio har din egna domän (adress) istället för att du använder fotosidans..

För att sedan kunna följa guiden som finns här på fotosidan så kan man ta hjälp av guiden jag länkade till hos Loopia (Förutsatt att man har sin domän hos dom vilket var fallet i början av tråden)
Jag är värdelös på att uttrycka mig i ord... men jag hoppas de klarnar lite...

Och vad är skillnaden mot att peka om direkt mot adressen? fattar nada?

Om du väljer att skicka vidare kommer webbläsaren att byta adress från "dindomän.se" till "www.dindomän.fotosidan.se" i adressraden, men om du gör ompekningen på "riktigt" kommer det fortsätta stå "dindomän.se" där. Om det är viktigt eller inte är upp till dig att avgöra.

Jag hade själv inte orkat pilla om mina domäninställningar förrän jag såg den här tråden, och jag hade inga som helst problem att ställa om det så att det fungerar. Det kan dock ha lite att göra med att jag hållit på med DNS:er sedan första halvan av 90-talet ...

När jag går in på DNS-editorn på loopia.se ser det ut så här för min domän (fotokonsult.se):

Capture.jpg

Här finns två rader som påverkar vart de som surfar till min domän hamnar:

Den första som är intressant här är den första delen med ett @; där finns en rad av typ A under snabela, och den pekar på den IP-adress som anges i fotosidans instruktioner. Detta gör att när någon surfar till fotokonsult.se så kommer de att skickas till den IP-adressen (som är fotosidans portfolio) förutsatt att övriga inställningar är rätt (vilket verifieras i portfolioinställningarna). Typ A betyder att det pekar på en IP-adress och inte ett servernamn.

Den andra raden som är av intresse är den som heter www; där är typen CNAME, vilket är ett "alias" som alltid ska peka på ett servernamn och inte en IP-adress.

För att det ska fungera för dig med en "riktig" DNS-inställning enligt detta, så ska du alltså bara ha en rad under @ av typen A, och den ska peka på 194.103.221.20 och en rad under www som pekar på fotosidan-portfolio.fotosidan.se. Raderna som är av typen MX och NS ska du inte pilla på (de har att göra med mejl och DNS och är förhoppningsvis rätt från början).

Jag har ytterligare en domän, bildbageriet.se, och där har jag ställt in hos loopia att den ska skickas vidare till fotokonsult.se. Du kan se skillnaden mellan att skicka vidare och att ställa in DNS:en genom att först surfa till http://bildbageriet.se och sedan till http://fotokonsult.se - det kommer stå samma sak i adressraden på båda.

Använd VIDAREBEFODRA hos Loopia för att enkelt peka om adressen UTAN att adressen ändras i webbläsaren.

Där skriver man dessutom in nyckelord, titel och beskrivning.

Superenkelt och bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar