Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

omotiverat gnäll på Foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

walter-g

Aktiv medlem
Okay,nåt enstaka nummer på en 10 års period har varit under lågvattenmärke,men jag precis som en annan rutinerad medlem uttalade sej häromdagen,så håller Foto av mycket god klass, faktiskt bland de bättre.Under åratal har jag inhämtat värdefull information i flertal utländska fototidningar,men det har samtidigt varit jobbigt att nagelfara innehållet oavsett det har varit på tyska eller engelska.Vad erbjuder dessa tidningar utöver våra svenska.Practical Photo(uk) och Fotomagazin, Color Foto(tyskl) eller American Photography eller Australian Photography etc Jo inslag av akt och naken foto upptar ganska mycket utrymme.men i övrigt så är dom inte annorlunda än våra, ja sämre t.om -men det är min personliga åsikt.Jag tror inte Foto köparna är alla så duktiga fotografer att man kan "bläddra igenom" den,fäör att sen lägga den åt sidan.Att ondgöra sej över återkommande inslag och lektioner som bild och fotoskolan är bara tomt skryt.Beträffande tjejbilder här på FS,så håller inte dom heller värst hög klass,så isåfall har dom utländska tidingarna inte kunnat lära ut något i den genren.Man blir inte fotograf över en natt med att köpa en digitalkamera eller för all del systemkamera utan att idogt ta till sej kunskaper under längre tid och träna och träna.Slutligen,om ni vill förändra Foto eller tycker att tjejerna har för mycket kläder på sej,så hoppas jag ni hör av er till Foto´s redaktion.Allting kan alltid bli bättre-men inte på en gång.

Jag måste säga att jag inte förstår disskusionen. Det måste väl vara upp till var och en vilken tidning man vill läsa eller vilken man tycker är bäst..? Man läser ju den tidning där det står mest om det man tycker är intressant!
Det är samma sak som när man var lite och bråkade med polaren om vilken tidning som var roligast; Kalle Anke eller Bamse..! Själv ville jag inte läsa om en ful anka utan läste hellre om världens starkaste björn.
Jag har jag prenemurerat på FOTO under en längre tid tidigare men slutat för att jag inte tycker den innehåller så mycket av det jag är intresserad av.. Jag vill läsa mycket/ingående om naturfoto och svart/vitt! Det hittar man betydligt mer av i utländska tidningar som nämnts tidigare i dikussionen. Att påstå att folk inte gillar FOTO för att den inte innehåller nakna flickor tycker jag är absurt och barnsligt!

Jag tycker inte FOTO är en bra tidning men jag kan i allra högsta grad förstå om det är många som gillar den. Alla är olika, och tur är väl det?!

De som inte gillar Foto har säkert sina personliga skäl till det. Och de har full rätt att uttrycka sina åsikter. Varför ska man avfärda det som "omotiverat gnäll"?

Sen förstår jag inte riktigt varför det ska anföras som argument att det finns andra fototidningar som är ännu sämre. Det gör väl inte Foto bättre för mig?

Jag begriper inte vad du vill säga med ditt inlägg, Walter. Tycker jag fel om jag inte tycker att FOTO håller hög klass?

I de brittiska och tyska tidskrifter jag läser förekommer inte aktbilder - om du förespeglar att vi som föredrar utländska fototidningar, gör det pga denna bildkategori uppfattar jag det som högst oförskämt. Jag ifrågasätter om du är så bevandrad bland den internationella fotopressen som du vill göra gällande!

Det jag har att vända mot FOTO är den i min mening konstiga blandningen av rescentioner av kompaktkameror (jag har ingen kompakt, vill inte ha en heller), grundläggande fotobegrepp (sambandet mellan tid och bländare kan jag) å ena sidan och pretantiösa presentationer av udda fotografer med svartvita, sneda och suddiga bilder å andra sidan. FOTO har för mig för smalt bildregister och för lite variation.

I de tidningar jag läser hittar jag konkreta tekniktips, som jag kan omsätta i mitt fotograferande och jag ser framförallt bilder, som ger mig idéer och som utvidgar mitt bildskapande.

Läs gärna FOTO , Walter. Det är ju trevligt om du gillar den. Men kalla inte min kritik för "omotiverat gnäll". Jag hoppas att du respekterar andra åsikter bättre än ditt inlägg ger uttryck för...

/J

FOTO skall tåla kritik

Jag har läst FOTO i minst 25 år och även de andra föredettingar AKTUELLT FOTOGRAFI och FOTOGRAFI.
Eftersom tyska är mitt modersmål, så har jag inget problem att läsa de tyska fototidningar och kan även läsa de engelskspråkiga utan problem.
I de sistnämnda finns mer reklam än bra artiklar och en layout som inte tilltalar mig. Tyska COLORFOTO och FOTOMAGAZIN kan ha bra artiklar och bilder och testerna är tydliga och utförliga och tävlingsformen mycket bra.
Tidningen FOTO's tester känns mera röriga och månadstävlingen är en märklig historia. Layouten är ibland tveksam pga att bilderna ofta går över mittvecket. Teknikartiklar riktar sig oftas till nybörjare allena. Diskussionskontakten med läsarna är undermålig. Totalt sett tycker jag att den ändå är bättre än de utländska, men har försämrats en hel del senaste åren. Varje månad ser jag fram emot ett nytt nummer i hopp om att det skall var bättre än de senaste.
När allt kommer omkring så lär jag mig mest här i detta forum, av diskussioner och artiklar från medlemmar och proffs och inte att förglömma genom att titta på medlemmarnas album. Så tidningen FOTO skall se upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar