ANNONS
Annons

Omoraliskt eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Ett billigt sätt att skaffa bilder som man fritt kan använda är att utlysa en fototävling där arrangören i reglerna skriver in att man ska äga rätten att fritt publicera bilderna utan krav på vidare ersättning. Aningslösa amatörfotografer lockas att skicka in sina bästa bilder för att få en engångsbelöning och därefter är det fritt för arrangören att använda bilden till vad man vill. Därmed har man i praktiken tillskansat sig den totala bildrättigheten och fotografen behöver inte tillfrågas eller ersättas när bilden används igen. För mig är detta omoraliskt och ett rent hån mot fotografen och jag tycker att alla ska undvika tävlingar med sådana regler. Tyvärr verkar detta vara ganska vanligt förekommande, även bland arrangörer som man kanske kunde förvänta sig annat av. T.ex min egen hemkommun Lessebo som nu för andra året i rad utlyst en fototävling för sin kommunkalender där just denna klausul (om att kommunen ska äga rätt att fritt publicera utvalda bilder utan krav på vidare ersättning) finns med. Vad säger du om detta? Själv skulle jag aldrig skicka in någon bild till en sådan tävling.

Senast ändrad:
Detta har varit på tapeten ett antal gånger här på fotosidan men det tål att upprepas ändå, så att för hoppningsvis ingen går in blåögt utan att ha kollat vilkoren i en tävling. Om jag inte missminner mig så hade en av fotosidans flitigare medlemmar råkat ut för en tävling och fått se sin bild på otaliga reklamutskick utan att få någon som helst ersättning eller pris.

Samtidigt så finns det väl en och annan mera presitigefyld tävling av liknande slag (även om bildernas användningsområde kanske är specificerat i vilkoren. Jag känner inte till detaljerna). En jag kommer att tänka på är svenska turistföreningens kalender där bilderna tas fram genom en tävling och vinnarna brukar väl vara mäkta stolta där, om jag inte är helt ute och cyklar.

Hårddrar man det så är väl även tidningen foto's tävlingar (t.ex. mästartävlan ;oP, blink blink till Graal) ett sätt att skaffa sig billigt bildmaterial till tidningen, även om användingen är begränsad till just presentation av vinnarbidragen (alla publicerade bilder blir väl inte belönade i månadstävlingen, om jag inte missminner mig).

Men dessa exempel är ju inte att jämföra med tävlingar där man verkligen har oskäliga vilkor såsom t.ex. TV4:s sommarbilden (speciellt innan fotosidan var på dem och önskade en regeländring). Lite är det väl upp till var och en att lägga i vågskålen om hur man värdesätter sin bild och om man skulle se sig hedrad av att få bilden i tryck (om så obetalt i ett reklamblad) eller om man skulle känna sig bedragen.

En tävling där anordnaren får rätt att använda alla bidrag skulle jag strunta i medan en tävling där endast de vinnande bidragen får nyttjas i en rimlig omfattning (kanske till och med obegränsat, om priset vore det rätta) skulle jag kunna tänka mig pröva lyckan i.

Vill bara inflika att publicerade bilder i Mästartävlan belönas med 10 000 kr (förstapris) samt 1000 kr övriga. Detta för endast en publicering i Foto. Något ytterligare användande ingår inte i detta. Men i fallet med t.ex Lessebo kommunkalender kan kommunen fritt publicera de belönade bilderna, inte bara i kalendern, utan även i vilket annat sammanhang de vill och hur många gånger som helst i all framtid. Vad bilderna belönas med känner jag inte till men några av dem har jag sett i annonser, broschyrer samt även på hemsidan.

I seriösa tävlingar brukar arrangören endast förbehålla sig rätten att publicera bilderna i samband med tävlingen eller endast för det tävlingen gäller (t.ex en kalender) och utöver detta sluta separat avtal med fotografen.

På tal om Mästartävlan...när publiceras resultatet? Det står ingenstans vad jag kan se. Inte för att jag ens vågar drömma om något pris men det kunde vara roligt att ha något att vänta på!
MVH Eva

Av en händelse fick jag veta, från redaktionen på Foto, att en fotograf från "Sura" knep alla priser, de övriga kom inte i närheten .....1

Jo men visst!
Visserligen hade fotografen hjälp, av en mycket kunnig polare från Hallstahammar, annars hade det inte blivit något resultat alls!
Några fotografer, vad jag har förstått, tycker att det skall anses som fusk!
Tråkigt bara att det kom fram, oftast ser man inte vem står bakom kameran, kanske bara med ett kraftigt vidvinkel objektiv.

Där ser man... kollade o det finns två från Sura här, varav en skjuter Tri-X så möjligheten finns...

Har ni inte kommit lite fel? Mästartävlan finns i en annan tråd. Fast det var ju en fråga här........... sitter just nu samtidigt och kollar programmet om Enri Cartier Bresson i K-special i en ruta i ena hörnet på skärmen (har TV-kort och spelar dessutom in programmet på en fil) och när man ser hans bilder blir man riktigt avundsjuk. Där kan man verkligen tala om mästare.

mmm o han har nog aldrig varit i Sura... bilderna är bra samtidigt som de ser retfullt enkla ut... o överallt har han varit med sin kamera också...

De flästa vet att det finns en baktanke med tävlingar som går ut på att lura till sig rikedom på ett sätt som anses som snällt.

Man köper tex en Trisslott för att man med små medel har en liten chans att bli rik(are) samtidigt som man vet att chansen är liten. Men för var lott jag köper och förlorar på så gör någon annan en vinst.

Med fototävlingar är det samma sak. Man måste avgöra vad bilden har för värde och om det är värt att sända in den. Jag som troligen sällan kommer sälja någon bild till en bil byro vet att jag har som störst chanse att göra vinst på den i en tävling trots att jag bokstavligen ger bort bilden.

Man måste med andra ord själv göra en kalkyl där saker som "prisets värde", "bildens värde" och hur stor chans man skulle ha att få ut hela bildens fulla värde.

Jo, Mästartävlan var det och någon tävling för en kommun, som ville ha in omoraliska bilder, hoppas jag inte har läst fel, i farten?
Men, dessa fotografer, vad skall man tycka?
Alla, även min hund, fattar att en tävling sätts upp på anordnarens villkor, tycker man det är taskiga villkor, varför bry sig, varför då ställa upp?
Enri Cartier Bresson skulle aldrig ha ställt upp med sin kamera och normalobjektiv på någon fransk kommuns fototävling, nästan det enda objektiv han använde, faktiskt.
Men det blev resultat!

o hur många av våra bilder har nåt "värde" alls, egentligen?
Inte förrän de blir stulna av nån tidning eller nåt skivbolag får de riktigt värde ;-)

De vore kul Lars, med en fototävling på tema "omoral"... ska nog göra en Nowords länk på det temat... he he... grannen har nog nåt i sitt arkiv

*sagt o gjort*

Senast ändrad:
Grannen, säger Du?
Behöver Du gå så långt, flera mil mellan husen, sägs det, där i Tore Skogmans egen stad?
Nej, nu måste jag sluta dagens inlägg, mina vänner kring middagsbordet, undrar varför varje gång jag lämnar bordet, för att röra om i köket, tar det tid innan jag kommer tillbaka ....,ha-ha!

*asg* trevlig värd du... själv sitter jag mol allena o smuttar på en wirre... o funderar på om jag har nån digitaliserad bild på Tore... vet att jag har en där dottern sjunger på samma scen som honom, men den e nog tagen på den mörka analogtiden...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar