Graal
Avslutat medlemskap
Ett billigt sätt att skaffa bilder som man fritt kan använda är att utlysa en fototävling där arrangören i reglerna skriver in att man ska äga rätten att fritt publicera bilderna utan krav på vidare ersättning. Aningslösa amatörfotografer lockas att skicka in sina bästa bilder för att få en engångsbelöning och därefter är det fritt för arrangören att använda bilden till vad man vill. Därmed har man i praktiken tillskansat sig den totala bildrättigheten och fotografen behöver inte tillfrågas eller ersättas när bilden används igen. För mig är detta omoraliskt och ett rent hån mot fotografen och jag tycker att alla ska undvika tävlingar med sådana regler. Tyvärr verkar detta vara ganska vanligt förekommande, även bland arrangörer som man kanske kunde förvänta sig annat av. T.ex min egen hemkommun Lessebo som nu för andra året i rad utlyst en fototävling för sin kommunkalender där just denna klausul (om att kommunen ska äga rätt att fritt publicera utvalda bilder utan krav på vidare ersättning) finns med. Vad säger du om detta? Själv skulle jag aldrig skicka in någon bild till en sådan tävling.
Senast ändrad: